sjömanskappan

DSC_0664I våras, när jag gick på tillskärarakademin, hade vi kavajprojekt. Uppgiften var att hitta en kavaj, eller kappa med tydliga kavajattribut, alltså krage, slag och tvåsömsärm, och helt enkelt göra mönster och sy upp en kavaj så lik originalet som möjligt. Jag hittade denna bild och bestämde mig för att det fick bli en sjömanskappa. Plagget syddes upp två gånger, och såhär blev mitt andraprov (förstaprovet sydde jag i ett vinrött ulltyg, men den kappan gav jag bort till min lillasyster). 
 DSC_0736Kappan har brett slag och stor krage, passpoalerade fickor med ficklock, och ärm och axel-slejfar.
 
DSC_0744Och självklart knappar med små ankare på. 
 
DSC_0652Sömnadsmässigt är jag väldigt nöjd med denna kappan. Jag har inte sytt särskilt många kavajer eller kappor, men detta är helt klart den som är sömnadstekniskt bäst. Jag tycker den blev så himla fin på många sätt, men jag känner mig aldrig helt bekväm när jag använder den. Det kan bero på att jag är ovan vid axelvaddarna (fast jag valde de tunnaste jag kunde hitta), det kan vara att jag tycker att slaget är för brett, eller att den helt enkelt inte är alls lika fin när den är stängd, och det är ganska opraktiskt att ha en kappa som man bara vill använda öppen. Men jag tror verkligen att den har potential att bli ett plagg som jag om något år hittar i garderoben och tänker "nämen, varför har jag inte använt den här?". Tills dess får den användas lite sporadiskt, men det är okej det med.
 
att ha på sig, att sy | |
#1 - - Ellen Lindberg:

Så himla fin ändå. Du är verkligen oerhört duktig.

Upp