Hur du syr: förvaringspåsar

 
DSC_0265 copy
Jag är en person som älskar att ha saker och ting organiserat. Jag gillar verkligen att ha ordning och reda, att sortera saker i olika lådor, och att ha alla viktiga papper noga placerade i pärmar med register. Jag strävar också ganska mycket efter att göra mitt liv mer effektivt, genom att slippa lägga ner mer tid än nödvändigt på tråkiga saker, som att betala räkningar eller att leta efter saker. Därför är det smidigt att samla saker i påsar - det blir organiserat, och man behöver inte lägga tid på att leta. Det är dessutom superenkelt att sy.
 
DSC_0204 copy
Du behöver:
- ett fint tyg, gärna i bomull eller nån annan stark fiber. 
- tygsax
- snöre
- sytråd
- en säkerhetsnål
  
DSC_0205
Klipp tyget i den storleken du vill ha påsen i:
Bredd: så bred du vill ha påsen + 2 cm
Längd: så lång du vill ha den x2, + 4 cm
Min påse är 36x46 cm, och tyget jag klippte var alltså 38x96 cm.
Börja med att overlocka/zickzacka långsidorna.
 
DSC_0214
Vik tyget dubbelt, räta mot räta, och sy ihop långsidorna, men lämna 2 cm högst upp. 
 
DSC_0216
Pressa isär sömsmånerna, och sy en stickning runt om öppningen högst upp. Ursäkta för USEL bild men jag tror ni fattar. 
 
DSC_0221
Nu ska vi göra kanalen som snöret ska gå genom. Vik 0,5 cm och pressa, vik sen 1 cm och pressa.
 
DSC_0224
Sy en stickning runt hela kanalen. 
 
DSC_0225
Fäst snörets ena ände på en säkerhetsnål och dra det 2 varv genom kanalen. 
  
DSC_0230
Se till att snöret är sträckt genom hela kanalen, och att ändarna på varje sida är lika långa innan du klipper av och knyter en knut.
  
DSC_0308
(gif)
 
Nu är påsen klar och du kan börja organisera dina grejer! Ett tips är att sy ett gäng och ha när du reser, för att skilja mellan rena och smutsiga kläder i väskan.
tutorial | |
#1 - - Ellen:

Perfekt guide ju! Jag har en sådana här påse från Indien som jag brukar använda för att skilja på ren och smutsig tvätt när jag är ute på äventyr. Bästa grejen!

Svar: Tack! Ja, så himla skönt att få lite ordning :)
Josefine Folkesson

#2 - - Sofie:

Fint! Jag har också precis sytt en påse! Fast en gympa påse som jag tänkte ha mina större stick-projekt i! Men super smart med rese-påsar för tvätt!

Svar: Åh smart! Jag ska nog göra ett gäng till, känns som att man inte kan ha för många!
Josefine Folkesson

#3 - - Wilda:

Åh! Jag vill ha! Tack för superbra beskrivning. Då kan jag nog få till något fint :D

Svar: Vad kul att den var till hjälp! :)
Josefine Folkesson

#4 - - Linnéa:

Åh vilken bra beskrivning, den ser betydligt enklare ut än den som jag gjorde förra sommaren. Jag hade tänkte sy en till, så jag skall nog pröva på din variant istället :)

Svar: Tack, vad roligt! Lycka till, hoppas det går lättare :)
Josefine Folkesson

Upp