Sypeppen April 2017: de fladdriga byxorna

DSC_0033
I många år nu har jag varit en person i kjol eller klänning. Det är väldigt sällan jag syns i byxor. Förutom när jag är hemma på kvällarna. Nästan varje dag när jag kommer hem från jobbet tar jag på mig ett par fladdriga mjukisbyxor jag köpte för flera år sen. De har trasslat upp sig i fållarna, och resåren har tappat all elasticitet, så för aprils sypepp kände jag att det var dags att sy mig ett par nya.
 
DSC_0089
Jag använde mig av ett grundmönster på byxor som jag gjorde när jag gick på tillskärarakademin, anpassat för min kropp. Sen sänkte jag crotchen ganska rejält, ökade vidden ordentligt, och la till gubbfickor, för byxor utan fickor är inte värda att finnas.
 
DSC_0096
Tyget köpte jag på stoff och stil i höstas, och egentligen var det tänkt att bli en klänning till ett bröllop, men sen hittade jag detta tyget istället. Jag är väldigt glad att det blev så, det här tyget lämpar sig nämligen ypperligt till fladdriga byxor!
 
DSC_0040
Det var allt om dessa byxor! Glad fortsättning på påsken, och glöm inte att länka till era bidrag i det här inlägget. 
 

Sypeppen är ett initiativ som drivs av Sew it yourself - din syjunta på nätet. Här får du möjlighet att visa upp dina alster, ha nördiga konversationer om textilt skapande och rådfråga när du behöver hjälp. Syftet med sypeppen är att inspireras och skapa tillsammans. 
 
 
att sy, sypeppen | |
#1 - - Ellen:

Åh, dessa var superfina! Har du möjlighet att göra ett inlägg med lite tips och trix om en vill sy ett par byxor? Jag kan höfta fram mått och snitt till klänningar men har aldrig testat att sy ett par byxor, tänker dock att jag verkligen skulle vilja sy mig ett par liks dessa (men korta) till sommarvärmen!

Svar: Tack! Jo men absolut, det ska jag nog kunna ordna :) Bra ide!
Josefine Folkesson

#2 - - Linnéa:

Vilka fina byxor! De ser verkligen ut som ett perfekt par mysiga mjukisbyxor. Vad är tyget i för material?

Svar: tack! jag minns inte riktigt vad det är, har inte kvar lappen med specifikation. men tror att det är någon slags polyesterblandning. men tyget är väldigt mjukt och behagligt!
Josefine Folkesson

#3 - - Sofie:

Super fina! Älskar fladdriga byxor!

Svar: Tack! Gillar dom jättemycket :)
Josefine Folkesson

#4 - - Fredrikapåvinden:

Så fina Josefine! <3

Upp