Hur du syr: en ryggsäck

DSC_0412 kopia
Jag är inte en person som egentligen använder ryggsäck, men den senaste tiden har jag tänkt att det ändå vore bra att ha en. Eftersom en av luckorna i årets sybingo är "skapa en väska" tänkte jag såklart att det var dags att sy mig en ryggsäck. 
 
Sybingon görs i år i samarbete med Tygverket, vilket är så himla bra och kul. Jag gick till deras butik på söder i stockholm för att skaffa tyg till ryggsäcken, och fick jättebra hjälp av deras personal. Jag bestämde mig för en ganska grov bomullscanvas, som kommer hålla länge. Tygverket har ju också en jättebra webbshop med massa fint, så även om du inte bor i stockholm kan du välja och vraka bland deras tyger. Och glöm inte att vinsten i årets sybingo är ett presentkort à 300 kr hos Tygverket.
 
Web
 För att sy en ryggsäck i denna modell behöver du:
- Grovt, stabilt tyg, exempelvis bomullscanvas. Jag köpte 1 meter vilket var för mycket, men du kanske vill göra en större modell.
- Fodertyg. Jag använde en bit bomullstyg jag hade liggandes hemma. Du kan använda ett mycket tunnare tyg om du vill.
- Blixtlås till fickan
- Starkt bomullsband, ca 3 m
- Jag använde inget mellanlägg, men om ditt yttyg är tunnare eller om du vill ha en väldigt stabil ryggsäck kan det behövas
 
spännen
Du behöver dessutom:
- 2 regulatorer (samma bredd som bomullsbandet)
- 2 D-ringar (samma bredd som bomullsbandet)
- 1 skärpspänne (samma bredd som bomullsbandet)
- öljetter
- tryckknappar
Print
 
Klipp tyget som bilden ovan ↑ Sömsmån är inkluderat i måtten 
 
DSC_0241
 Börja med att sy ihop locken, räta mot räta. Vänd ut och in, och pressa.
 
DSC_0274
Ta bomullsbandet som är 25 cm långt. Vik dubbelt och sy ihop, men lämna 6 cm i varje ände.
 
DSC_0277
Placera sen lock och band som bilden visar på bakstycket, och sy fast allt. Det börjar redan likna en ryggsäck, eller hur?
 
DSC_0283kopia
Jag ville ha en ficka med blixtlås på baksidan, för att ha nycklar och andra viktiga saker på ett gömt ställe. Placera den långa fickdelen på bakstycket. Rita ut en rektangel som är lika lång som ditt blixtlås (i mitt fall 20 cm), och 1 cm hög. Sy ihop de 2 tyglagren längsmed rektangeln, var noga med att höjden på rektangeln verkligen är 1 cm överallt. Klipp sen längsmed mittenlinjen, genom båda tyglagren. Klipp upp mot hörnen, så att det bildas 2 triangelformade snibbar på varje sida. 
 
DSC_0288
 
Vänd fickpåsen mot avigsidan, och pressa ordentligt så att du får en öppning som är 20 cm lång och 1 cm hög. 
 
DSC_0289
Vik upp bakstycken, och sy fast snibbarna i fickpåsen.
 
DSC_0300
Placera sen blixtlåset i öppningen, och sy fast det med en stickning runtom öppningen.
 
DSC_0305
När blixtlåset är på plats viker du upp fickpåsen och syr runtom. Om du väljer att fodra väskan behöver du inte zickzacka kanterna. 
 
DSC_0308
Tadaa, fickan är klar! 
Ta nu de bitar av bomullsband som är 8 cm långa, vik de dubbla och placera en D-ring i varje band, innan du syr fast banden med 0,5 cm sömsmån i nederdelen av bakstycket. Jag placerade de 3 cm från kanten.
 
DSC_0311
Ta en av bomullsbandsbitarna som är 10 cm långt, och fäst en öljett i mitten (bruksanvisning till öljetterna ingår i förpackningen). Sätt sen fast spännet i bandet.
 
DSC_0315
 Vik bandet dubbelt, och korsa det andra 10-centimeterslånga bandet runtom botten. Kanske behöver du klippa av lite för att få en snygg vikning. Pressa ordentligt, och sy sen fast alltihop på framstycket av väskan, förstärk fästningen genom att sy ett kors. Jag placerade spännet det strax nedanför mitten av framstycket, men sätt det där du tycker det blir fint.
 
DSC_0321
Dags för sidstyckena! Om du vill ha fickor på sidorna, som jag har, så börjar du med att vika ner kanten på fickdelens ena kortsidan 0,5 + 1 cm och sy en stickning. Placerar fickdelarna på sidstyckena. Lägg sen sidstycket räta mot räta mot bottendelen, med fickan emellan, och sy ihop alla 3 tyglagren. Gör samma sak med den andra sidan, så att du får en lång, sammanhängande del med sidstycke + botten + sidstycke.
 
DSC_0324
Sy sen den långa remsan räta mot räta med framstycket och bakstycken. Var nogrann i hörnen, så att du får fina, skarpa hörn. 
 
DSC_0331
Trä de långa axelbanden genom D-ringarna, fäst regulatorerna och sy fast.
 
DSC_0333
Om du vill ha foder i väskan är det dags att sy det nu. Jag valde att ha samma typ av sidfickor inuti fodret som utanpå väskan, men skippade att göra ficka med blixtlås. Välj vad du tycker passar, en bra idé kan ju vara att göra någon form av mobilficka.
 
DSC_0336
 
Vändsy fodret med väskan. Lämna en bit på ca 15 cm öppen så att du kan vränga väskan rätt, och sy sen igen den biten för hand.
 
DSC_0340 kopia
Pressa kanten på väskan. Kommer du ihåg att fodret är 2 cm kortare än yttyget? Det är för att göra den här snygga kanten. Sy sen en stickning i diket precis där fodret möter tyget.
 
DSC_0354
Om du vill kan du slå i tryckknappar på kortsidorna, för att skapa lite form i väskan. Hur du gör för att slå i knapparna står i brukshandvisningen som kommer med paketet. Om du inte är van vid att slå i knappar eller öljetter rekommenderar jag varmt att du testar på en spillbit först, det kan ta några gånger att få till tekniken.
 
DSC_0370  
 Det sista att göra är att slå i öljetter på bandet som stänger väskan. Jag slog i 5 stycken med 4 cm mellanrum. Vik sen änden av bandet två gånger, och sy en stickning.
 
DSC_0412Klar! Resultatet blir en ryggsäck som ser ganska proffsig ut, trots relativt enkel sömnad. Dessutom är denna ryggsäcken lätt att anpassa efter just dina önskemål gällande storlek, fickor, knäppning, med mera. Testa dig fram, det blir kul!
 

Sybingon är ett initiativ som drivs av Sew it yourself - din syjunta på nätet. Här får du möjlighet att visa upp dina alster, ha nördiga konversationer om textilt skapande och rådfråga när du behöver hjälp. Vi hoppas att sybingon ska inspirera och att du vill skapa tillsammans med oss i sommar. Sybingon 2017 är ett samarbete med Tygverket!
 
 
Sew it yourself, tutorial | |
#1 - - Fredrikapåvinden:

Åh SÅ proffsig den ser ut Josefine! Nu vill jag också sy en ryggsäck!

Svar: Tack <3 Do it!
Josefine Folkesson

#2 - - Jenny:

Åh vad jag gillade denna! Har egentligen allt för många ryggsäckar redan, men måste nog försöka mig på att sy en egen! Är väl dags att börja fixa julklappar ändå antar jag, haha :D

Svar: Vad roligt! Jaa, det är ju en superbra ide, en ryggsäck passar ju de flesta :)
Josefine Folkesson

#3 - - Wilda:

Åh wow! En sån här vill jag verkligen göra! Så bra förklarat och vilken ljuvlig ryggsäck!

Svar: Vad roligt, tack!
Josefine Folkesson

#4 - - Nathalie:

Hej!

Jag ska sy en kjol och enligt mönstret så behöver jag ett 4 centimeters brett ripsband. Färgen jag letar efter är ljusblå/turkos och det har visat sig vara väldigt svårt att hitta ett så brett band i den färgen... Vet du vad man skulle kunna ersätta ripsbandet med? Skulle vara väldigt snällt om du kunde ge mig råd :)

Svar: Hej Nathalie! Förlåt för lite segt svar.Det beror helt på vad ripsbandet har för syfte. Ska det vara i linningen, eller stärka upp ett område någon annanstans? Kanske kan du ersätta med något vanligt vävt bomullsband eller polyesterband, men inte snedremsa eftersom det är lite elastiskt, och ripsband är helt stumt. Lycka till!
Josefine Folkesson

#5 - - Nathalie:

Hej!

Jag ska sy en kjol och enligt mönstret så behöver jag ett 4 centimeters brett ripsband. Färgen jag letar efter är ljusblå/turkos och det har visat sig vara väldigt svårt att hitta ett så brett band i den färgen... Vet du vad man skulle kunna ersätta ripsbandet med? Skulle vara väldigt snällt om du kunde ge mig råd :)

#6 - - Julia:

men såååå fin! och vilket snyggt innertyg, ett man blir glad av varje gång man öppnar väskan skulle jag tro :D

Upp