Sypeppen augusti 2017: Semesterklänningen

DSC_0113Den här luftiga skapelsen sydde jag precis innan min semester för några veckor sen. Planen var att leva i den under hela ledigheten - nu blev det ju dock inte den högsommarvärme jag hade tänkt mig, och det fanns goda skäl att inte vara barbent hela tiden. Men det var ändå några väldigt fina dagar, och då passade den här klänningen perfekt.
 
DSC_0150Tyget hittade jag på Gårda textil i början av sommaren, och jag visste direkt att det skulle bli en klänning med vågräta ränder på livet, och lodräta i kjolen. Jag älskar plagg i viskos, trots att det kan vara knepigt att sy i och skrynklar något enormt, men det är otroligt skönt att ha på sig och blir alltid fint fall.  
 
DSC_0136Modellen är ganska ovanlig för mig. Dels är den betydligt lösare i passform än jag brukar ha. Jag använde min vanliga livgrund, men sydde inte midjeinsnitten. Det blev lagom med volym. Dessutom är kjolen lite längre än vanligt, vilket jag tycker är så fint på denna modellen och känns tryggt när det är mycket vidd i kjolen. För att skapa lite form i midjan sydde jag två hällor, och fäste ett band i samma tyg. 
Och självklart har jag fickor, det är nästan ett måste.
 
DSC_0123Jag är jättenöjd med denna klänningen, och tycker den känns så semestrig! Jag kommer definitivt sy fler i liknande modell för det här är mitt skönaste plagg just nu.
 
Det här är mitt bidrag till augustis sypepp, och jag bockar dessutom för tre rutor till i årets sybingo: sy något rött, skapa något somrigt, och gör ett eget mönster. Ni glömmer väl inte att vara med? Det är fortfarande några veckor kvar av sybingon, och årets pris är ett presentkort hos Tygverket, som går att utnyttja både i deras butiker och webbshop. Läs mer i länkarna nedanför!
 

Sypeppen är ett initiativ som drivs av Sew it yourself - din syjunta på nätet. Här får du möjlighet att visa upp dina alster, ha nördiga konversationer om textilt skapande och rådfråga när du behöver hjälp. Syftet med sypeppen är att inspireras och skapa tillsammans. För mer info, tryck här.
 
 
 
 
 
Sew it yourself, sypeppen | sybingo | |
#1 - - Linnéa:

Så snyggt!! Jag älskar verkligen klänningar som har ränder åt båda hållen :D Vad tråkigt att det inte blev tillräkligt bra väder att använda den mer :(

Svar: Tack så mycket! Jaa, det blir så fint bara man leker lite med mönstret :)
Josefine Folkesson

#2 - - Alicia:

Näää alltså wow vilken fin! En sån skulle jag också vilja ha. Så vackra bilder mot stranden också!

Svar: Ååh tack så mycket!!
Josefine Folkesson

#3 - - Anki:

Jättefin klänning! synd att högsommaren aldrig kom i år men bra att du kunde använda den några gånger iaf :)

Svar: Tack så mycket! Ja, det var lite trist, men det kommer ju en sommar igen :)
Josefine Folkesson

#4 - - Denise:

Wow!! Ser ut som den perfekta sommarklänningen!

Svar: Tack så mycket!
Josefine Folkesson

Upp