REPRIS: om min utbildning - direktris på tillskärarakademin gbg

Förra året skrev jag två inlägg om min dåvarande utbildning på tillskärarakademin i Göteborg. Eftersom det snart är dags att söka in publicerar jag dessa inlägg igen. Jag älskade verkligen att plugga på tillskärarakademin, vill rekommendera det till alla!

Jag tänkte att jag ska berätta lite mer om min utbildning. När jag skulle söka förra året insåg jag att det finns ett glapp på internet gällande detta, och det tänkte jag nu fylla upp i alla fall litegrann.
 
Jag pluggar alltså till direktris på tillskärarakademin i Göteborg. Tillskärarakademin finns i Göteborg, Stockholm och Malmö, men har olika grundare och hör egentligen inte ihop med varann. 
 
En direktris syftar alltså inte på "den kvinnliga formen av direktör" som det står i SAOL, utan är ett annat ord för mönsterkonstruktör. När jag berättar för folk att jag pluggar till mönsterkonstruktör är reaktionen ofta "så, du gör alltså mönster, typ prickigt och blommigt och så?", men nej, jag gör konstruktionen, alltså plaggdelar. Jättesvårt att förklara för någon som inte själv syr, men för att göra ett plagg behövs alltså olika plaggdelar, som kontrueras efter vissa bestämda regler, och graderas för att plagget ska växa eller minska på rätt sätt i olika storlekar. 
 
Ett exempel på hur konstruktionen till ett par byxor kan se ut i Lectra Modaris.
 
En direktris, eller "technical designer", brukar beskrivas som länken mellan design och produktion. Det låter luddigt, men enkelt förklarat kommer en designer med sin idé till direktrisen, som sen omvandlar skissen till ett mönster, som därefter skickas till fabriken och blir ett färdigt plagg. 
 
Utbildningen är ettåring och har just blivit YH-utbildning. Förut kostade den 50.000, men från och med hösten 2015 är utbildningen alltså gratis, även om en själv får stå för allt material. En del material köper en via skolan, och när man börjar sätter man därför in 4000 kr på ett avräkningskonto. 
 
Vanligtvis har vi schemalagda lektioner måndag till fredag 8.30-16, men i perioder är det mindre, och vissa perioder måste en lägga ner betydligt mycket mer tid på skolarbete, även om den schemalagda tiden är densamma. Mest har vi lektioner i mönsterkonstruktion och gradering, men även sömnad, fackteckning, och lite materiallära och inköp. Snart har vi även 6 veckors praktik, och därefter examensarbete som kan göras på praktikplatsen eller i skolan.
 
Mönsterkonstruktionen görs på datorn i Lectra-programmet Modaris Expert. Det finns två stora mönsterkonstruktionsprogram, det ena är det vi arbetar i och det andra heter Gerber. Vad jag har hört så är de ganska lika, men det är lättare att gå över till Gerber om en först lärt sig Lectra. När vi började skolan tyckte jag att programmet var superkomplicerat, och det är på många sätt väldigt olikt andra program en är mer van att jobba i, men det går ändå väldigt fort att lära sig. Vi ägnar otroligt mycket tid på programmet, och det fastnar liksom. 
 
DSC_0008
Under utbildningen jobbar vi i projekt, vilka är kjol, blus, klänning, kavaj och byxa. Projekten ser lite olika ut, men går i stort sett ut på att vi ska konstruera ett plagg i en viss storlek, sy ett förstaprov, prova av och göra avmätningar, göra nödvändiga ändringar i mönstret, sy upp ett andraprov, ha en till avprovning och göra en till avmätning, göra plaggskiss i Illustrator, göra ett excel-dokument med tekniska specifikationer för plagget, och skriva en kort rapport om arbetet. Dokumentet med tekniska specifikationer blir mer och mer omfattande för varje projekt, men det innefattar t.ex. plaggskiss, måttlista, snittritningar för sömmarna, en lista på material, och kanske detaljskisser och graderingsregler.
 
DSC_0003
DSC_0035
Under kjolprojektet fick vi en enkel designskiss från vår lärare, samt ett företag vi skulle låtsas att kjolen skulle produceras för. Jag fick en kort omlottkjol som skulle vara fodrad, ha infodring, ficka i sidsöm och blixtlås mitt bak. Företaget jag skulle utgå ifrån var Filippa K, och jag skulle då alltså anpassa material och sömnadslösningar därefter. Kjolen skulle göras i en klassisk storlek 38 (det finns alltså specifika standardmått till alla storlekar). Min kjol blev till slut en grå, kritstrecksrandig i viskos, polyester och elastan, med mörkgrått acetat-foder, och dolt blixtlås bak. 
 
collageTill blusprojektet skulle vi istället utgå ifrån en skjorta vi hade hemma, och göra en kopia så lik originalkonstruktionen som möjligt. Det fanns dock vissa kriterier, till exempel skulle blusen ha en krage, knäppkant, isydd ärm och manschett, och blusen skulle komma från ett företag som har butiker i Göteborg så att vi skulle kunna kolla på sömnadslösningar. Jag hade en skjorta från Lindex som stämde in på kriterierna (den vänstra), och gjorde en kopia i ett mjukt viskos-tyg (den högra).
 
Just nu håller vi på med byxprojektet, och det är så kul! Denna gången jobbar vi i grupper, där en person är "provmodell", den andra konstruerar efter hens kropp, och den tredje syr. Jag har konstruerat ett par "high waisted flared corduroy pants", som de kallas i min dokumentation. Ska bli så kul att testa dom på min modell!
 
Om du nu blir sugen på att söka hittar du all information om årets ansökningsuppgift här. Om du vill ha lite inspiration och info om ansökningsproverna kan du titta in här om några dagar, när jag tänkte visa hur jag gjorde när jag sökte in. 
sammanställningar, vardag | |
#1 - - Therese:

Hej Josefine, har precis fått reda på att jag ska få komma på provdag för direktrisutbildningen :) tänkte fråga dig om du kunde berätta lite om vad man fick göra på provdagen? Vilka typer av tester/ saker man fick göra? Skulle verkligen uppskatta :)
Mvh Therese

Svar: Hej! Grattis till provdagen!! Nu är jag inte helt säker på om provdagen ser ut som den gjorde när jag sökte in, men 2015 var provdagen uppdelad i ett mönsterkonstruktionsprov, ett sömnadsprov, ett datatest och en intervju. Man fick alla uppgifter tilldelade på morgonen, och fick sen disponera dagen så att man hann med. Intervjun var det enda som var bundet till en viss tid. De olika uppgifterna i proverna genererade olika mycket poäng, och det krävdes ett visst antal poäng för att komma in, plus att man gjorde bra ifrån sig på intervjun. Som sagt, jag vet inte om det är samma upplägg fortfarande, men jag skulle rekommendera att du kollar igenom lite konstruktionsböcker, och kanske övar på lite detaljsömnad innan provdagen. Lycka till!
Josefine Folkesson

Upp