Hur du syr en infodring

I samarbete med TygverketJanome Scandinavia och Go recreate.
 
DSC_0207.JPGIdag tänkte jag visa hur man kan sy en infodring. En infodring är en del som sitter på insidan av ett plagg, ofta i halsringningen, för att ge ett snygg finish på utsidan.
 DSC_0059Börja med att sy insnitten (om du har det) på dina fram och bakstycken, och sy sen ihop axelsömmarna. Overlocka eller zickzacka.
 
DSC_0045Mönsterdelarna för en infodring kan se ut på massa olika sätt. Eftersom min klänning har knäppning mitt fram valde jag att kombinera infodringen med knappslån, därför ser mina mönsterdelar ut såhär. Men har du inte en knappslå är det bara att följa halsringningens form, tänk bara på att göra infodringen minst ca 5 cm bred. 
 
DSC_0050Pressa ett tunt mellanlägg på avigsidan av dina infodringsdelar. 
 
DSC_0055Klyvpressa axelsömmen. Har du en bredare infodring kan det vara bra att overlocka/zickzacka kanterna, men eftersom min är smal och inte fransar valde jag att låta bli.
 
DSC_0074Jag ville inte ha några synliga stickningar på min klänning, därför valde jag att kanta infodringen innan jag sydde på den på klänningen. Det gjorde jag genom att overlocka yttersidan, vika in och sy en smal stickning.
  
DSC_0078Nu har det blivit dags att vändsy infodringen med halsringningen! Lägg infodringen räta mot räta med framstycket, och sy hela vägen runt.
 
DSC_0084Eftersom halsringningen är rundad behöver du jacka i sömsmånen för att få till en rund och snygg form när allt är klart. Klipp försiktiga hack med några cm mellanrum hela vägen runt ringningen. Klipp precis intill sömmen, men se till att inte klippa igenom.
 
DSC_0089Gör du en integrerad knäppkant som jag: se till att klippa ner hörnen. 
  
DSC_0096För att infodringen inte ska kika fram på rätsidan av plagget är det bra att göra en stödstickning på insidan. Då viker du sömsmånen och infodringen åt samma håll och syr från rätsidan, genom infodringen och nära sömmen. 
 
DSC_0090Jag sydde på Janomes Easy Jeans 1800, och vid det här läget bytte jag nålinställningen till läge 2. Då flyttar sig nålen lite till vänster, och det blir mycket lättare att få kontroll över det man syr.
 
DSC_0099Efter stödstickningen ser det ut såhär från avigsidan. Jag har alltså inte overlockat eller zickzackat sömmen som sammanfogar infodringen med livet - när jag vänder över och pressar infodringen kommer den sömmen ligga skyddad, och inte fransas.
 
DSC_0104Tada! pressat och klart. Hade jag velat ha synliga stickningar från rätsidan, hade jag stickat ner infodringen längs med kanten nu (och i så fall inte redan sytt sömmen som håller nere den overlockade kanten). Men eftersom jag senare kommer sy i knappar och knapphål i framstycket kommer infodringen hålla sig på plats utan stickning.
 
DSC_0110Däremot kan det vara en bra ide att fästa infodringens axelsöm i livets axelsöm. Detta kan man göra genom att sy en liten söm i "diket" från rätsidan, eller fästa med hand i sömsmånen på avigsidan.
 
DSC_0102Sådär, infodringen är klar och det ser fint ut från både rätsidan och avigsidan! Dessutom kan jag bocka av en lucka i årets sybingo - sy en infodring.
Nästa vecka kommer en ny tutorial, då tänkte jag visa hur jag gör när jag syr i ärmar.
 
Vill du veta mer om årets sybingo? Klicka på bilden ovan!
 
 
Sew it yourself, tutorial | |
Upp