Sypeppen juli 2018: liberty-klänning

I samarbete med Tygverket
  
DSC_0365I samband med Sybingon fick jag välja ett tyg från Tygverket. Jag valde Libertys "Lolly Tana" i mörkbrunt, och nu har jag sytt en klänning av det! Jag syr helst klänningar i viskos, eftersom jag gillar fallet och tycker det är så skönt mot huden, men jag måste säga att det finns stora fördelar med bomull av bra kvalitet. För det första är det otroligt mycket enklare att sy i - det ligger still, det töjer sig inte och det skrynklar inte som viskos. För det andra är det här tyget så tunt och mjukt att det också är superskönt.
 
DSC_0380Jag velade lite med hur modellen skulle se ut - jag var inne på både skjortklänning och a-formad med långa ärmar, men till slut bestämde jag mig för en somrig klänning med knäppning mitt fram. Så på ett sätt blev den lite skjortklännings-influerad ändå.
 
DSC_0417Från att ha tyckt att v-ringat var tantigt och fult har jag plötsligt börjat gilla det, och det här är nog faktiskt det första plagget jag någonsin sytt som inte har en rund halsringning. Ärmarna valde jag att göra lite vidare, vilket jag tycker blev fint. Önskar att jag hade ställt ut dom aningen mer!
 
DSC_0436Varje bra klänning har fickor, därför gjorde jag såklart det på denna. Det mönstrade tyget gör att de nästan inte syns, men det är väldigt skönt att de finns.
 
DSC_0392När man testar en ny klänningsmodell vet man aldrig helt hur man kommer i trivas i den, men jag gillar den här! Jag är redan sugen på att göra en till, men då kommer jag nog göra passformen lite lösare. Vore fint med en i svart linne, med skärp i midjan!
 
Efter att ha sytt denna klänningen kan jag bocka av hela 6 rutor i sybingon!
✂ Gör en ficka
✂ Sy i en knapp
✂ Sy en infodring
✂ Skapa något mönstrat
✂ Skapa något efter eget mönster
✂ Skapa ett plagg
 
Det finns ju såklart en tanke bakom varför jag såg till att bocka av så många rutor på samma gång, och det är för att jag gjort ett gäng tutorials till er. Den första kommer på söndag!
 
Och eftersom det såklart går hur bra som helst att kombinera sybingon med sypeppen blir det här mitt bidrag till julis sypepp. Glöm inte att skicka in ditt bidrag till Fredrika senast den 25:e!

Sypeppen är ett initiativ som drivs av Sew it yourself - din syjunta på nätet. Här får du möjlighet att visa upp dina alster, ha nördiga konversationer om textilt skapande och rådfråga när du behöver hjälp. Syftet med sypeppen är att inspireras och skapa tillsammans. 
 
 
att sy, sypeppen | |
#1 - - Linnéa:

Så fin!! Vilket underbart tyg och knappar :) Och klänningsmodellen är väldigt snygg. Har inte heller varit något fan av v-ringat, men denna v-ringenen var väldigt snygg.

Svar: Tack! Jag gillar v-ringningen otippat mycket, kommer testa igen på ett annat plagg :)
Josefine Folkesson

Upp