Sybingo 2018: skapa något efter ett färdigt mönster

I samarbete med Tygverket.

En av luckorna i årets sybingo är "skapa något av ett färdigt mönster". Jag konstruerar nästan alltid mina mönster själv, (jag är ju utbildad mönsterkonstruktör, så det vore väl nästan konstigt annars) men på senaste tiden har jag faktiskt köpt några stycken. Förr handlade det om prestige - jag tyckte att det var att "fuska" att köpa mönster, eftersom jag kunde göra det själv om jag bara ansträngde mig. Men nu ser jag det inte alls på det sättet längre, tvärtom har jag insett att det är väldigt utvecklande att följa någon annans instruktioner och på så sätt lära sig nya tekniker, och att tänka i nya banor. 
Något man dock inte ska glömma när man syr efter färdiga mönster är att alla kroppar är olika. Du väljer din storlek baserat på kroppsmått och plaggmått, men det finns andra parametrar som kommer avgöra hur bra plagget passar just dig - hållning, längd, proportioner mm. Jag vet till exempel att jag har ett smalt axelparti, kort överkropp, mycket svank och breda höfter, vilket är saker jag måste ta hänsyn till när jag syr kläder till mig själv. Och använder jag mig av ett färdigt mönster måste jag garanterat göra vissa justeringar för att det ska passa bra.
Dessutom kan storlekarna skilja mycket mellan olika företag. Man får testa sig fram! Och det gör man ju såklart bäst med att alltid sy en snabb toile, innan man klipper i fintyget.
 
De senaste åren har det poppat upp massa nya mönsterskapare, och det finns mönster att hitta för varje plånbok, kropp och smak. Jag tänkte tipsa om lite favoriter jag hittat.
 
Merchant and Mills gör mönster i sann workwear-anda. Det är ofta klassiska, avskalade plagg, som kan bli superbra basplagg i garderoben. Min lillasyster har länge letat efter ett par raka, högmidjade jeans och när jag såg The heroine tänkte jag att det kanske var de här hon letat efter? Herrjackan Foreman vill jag sy till Robin, jag tycker den är så himla fin i sin enkelhet. Som en kavaj men inte lika formell.
Merchant and Mills mönster säljs bland annat på Tygverket.
 
Closet case patterns är nog min favorit bland mönsterföretagen. Allt är fint, allt är proffsigt! Mönstret till hängselbyxorna Jenny beställde jag så fort jag såg det (plus två mönster till, kan ni gissa vilka?), och Charlie kaftan har jag sett otaliga versioner av på bloggar och instagram, och alla passar i den modellen.
 
Tilly and the buttons känner ni säkert till sen tidigare. Jag har sytt två stycken Cleo-klänningar (här och här), och det är ett perfekt mönster om man är nybörjare på att sy. Den går snabbt, passformen är enkel och alla kommer bli sjukt imponerade när du säger att du sytt den själv. Martha-klänningen har jag varit inne och kikat på många gånger. Jag är ju väldigt svag för trumpetärmar...
 
Vill man skaffa några superfina mönster helt gratis kan jag tipsa om Peppermint mag, som varje månad släpper ett gratis PDF-mönster, just nu skapade av Emily som driver mönsterföretaget In the folds. Jag har sparat ner både jumpsuiten och de vida byxorna. Ska bara hitta lite passande tyger...
 
Vilka mönsterföretag är era favoriter? 
 
Sybingo 18 öppniingsbild
 
Vill du veta mer om årets sybingo? Klicka på bilden ovan!
Sew it yourself | |
#1 - - bylijo.se:

Jag är jättesugen på att sy en jumpsuit och hoppas jag snart kommer göra det. Jag är ju uppvuxen på 70- talet med hängselbyxor och hängselkjolar. En del 70-talsmode tycker jag om men tyvärr har jag svårt för hängselvarianterna. Det var kanske för att mamma tvingade mig att ha hennes hemmastadda sådana när kompisarna fick köpta jeans.

Svar: Jag hade också svårt för hängseltrenden från början, men nu älskar jag det! Men jag var ju inte med på 70-talet, så för mig blir det ju lite annorlunda :)
Josefine Folkesson

#2 - - Alicia :

TACK för toppentips!! Jag tycker det är så svårt att orientera mig i mönsterdjungeln och blir så glad för detta. Hittar flera jag vill spana närmare på och längtar hem till datorn för att kunna undersöka närmare. Tack!

Svar: Vad kul att du gillade det! Ja herregud, det är verkligen en djungel... Men det är så kul när man hittar sina favoriter!
Josefine Folkesson

#3 - - Linnéa:

Jag är väldigt förtjust i Tilly and the Buttons mönster. Jag gillar att hennes mönster är så enkla och är så lätta att anpassa efter en själv, även om jag har gått lite bet på ett mönster som jag köpte.

Upp