Sypeppen maj 2018: Den hundtandsmönstrade kappan

DSC_0064För ungefär 2 år sen hittade jag ett tyg som jag tänkte "det här kan jag sy en fin kappa av". Sen hände ingenting. Tyget har legat under min säng, flyttat med mig upp till stockholm och hem igen innan det blev en färdig kappa. Det var ett segt projekt, främst för att jag inte känt mig inspirerad. Men nu är den äntligen klar, och jag älskar den. Det här är blir mitt första bidrag till månadens sypepp.
 
DSC_0062
Mönstret har jag gjort själv, baserat på min gamla favoritkappa. Den är  a-formad och har lite croppade ärmar vilket jag tycker är fint, och känns 60-taligt. 
 
DSC_0129Mitt bak är ett veck, och en slejf som håller ihop vidden. 
 
DSC_0120Även fickorna har veck, vilket inte syns så bra, men gör att de är generösa och sköna att ha händerna i. Dessutom fungerar de ypperligt för att samla kastanjer, vilket jag gjorde för några dagar sen.
 
DSC_0139Tyget kommer från Ohlssons tyger och jag tycker det är superfint som kappa, men tyvärr är det ganska dålig kvalitet. Det fransade sig väldigt mycket under sömnaden (vilket jag begränsade genom att belägga varenda del), och det har redan börjat noppa sig. Jag vill minnas att det var ganska billigt, så det var kanske ingen chock direkt att kvaliteten är sådär. 
 
DSC_0098Noppig eller ej så älskar jag denna kappa och kommer använda den tills den faller isär! 
 

Sypeppen är ett initiativ som drivs av Sew it yourself - din syjunta på nätet. Här får du möjlighet att visa upp dina alster, ha nördiga konversationer om textilt skapande och rådfråga när du behöver hjälp. Syftet med sypeppen är att inspireras och skapa tillsammans. 
 
sypeppen | |
#1 - - Alicia:

Hoppas du orkar bearbeta den med noppkam ibland för himmel och pannkaka vad den är fin! Så impad att du konstruerat mönstret själv!

Svar: Ska verkligen försöka göra det! Tack så mycket :)
Josefine Folkesson

#2 - - Ellen:

men wow, så himla fin! croppade ärmar är min favoritgrej.

Svar: Tack! Jag älskar också croppade ärmar :)
Josefine Folkesson

#3 - - bylijo.se:

Vilken jättefin kappa.

Upp