Velour-tröjan

DSC_0059

Någon gång under gymnasiet sydde jag en raglantröja i velour, som jag använde supermycket. Med tiden har den blivit blekt och nött, trådar har gått av i fållarna, och den har fått några fläckar som jag aldrig lyckats tvätta bort. Det var helt enkelt dags att sy en ny.

DSC_0075Jag hade inte kvar det gamla mönstret, så jag gjorde ett nytt baserat på den gamla tröjan – med vissa ändringar. Istället för tvillingnåls-avslut i hals och ärmar gjorde jag muddar av velour-tyget, och eftersom det är så fint gjorde jag en liten ballongärm istället för helt rak. 

DSC_0014När man syr i ett material som har lugg kan att lägga alla mönsterdelar åt samma håll. Lägger man luggen uppåt, så det känns strävt när man drar handen uppifrån och ner, får tyget mycket mer lyster. Att luggen ligger uppåt (vilket den inte gjorde på den gamla tröjan) i kombination med det nya, fräscha tyget, gör att denna tröjan är 100 gånger finare än den gamla urtvättade versionen!

DSC_0060Tyget kommer från Gårda textil, och sömnaden gick supersnabbt. Det här blir mitt bidrag till månadens sypepp!
att sy | |
#1 - - Alicia Sivert:

Åååh vilken dömysig!!

#2 - - bylijo.se:

Vilken mysig tröja.

#3 - - bylijo.se:

Vilken fin tröja. Det har inte blivit så mycket sytt den här månaden. I morgon tänkte jag ta mig lite sytid och sy en mössa.

Upp