veckans sömnadstips: hur du syr en ficka i sidsöm

DSC_0022 copy
 
Veckans sömnadstips kommer lastat! Idag ska jag visa hur du syr en ficka i en söm, alltså en "osynlig" ficka. Jag brukar inte använda den typen av ficka så ofta, men ibland kan den vara behändig. Fickor är ju överlag en väldigt bra grej, som jag tycker borde finnas på varje plagg, men ibland vill en inte att de ska synas (märker att det börjar bli ett tema nu, detta är tredje "osynliga grejen jag visar hur en syr...) 
 
 
DSC_0063
 
 För att sy denna fickan behöver du två fickpåsar per ficka. Se till att själva ficköppningen är så stor att handen går i, och att fickpåsen är så stor att handen ligger skönt där i.
 
 
DSC_0070
 
 Börja med att kanta fickpåsarna på valfritt sätt, jag overlockade mina. Obs: de ska kantas var för sig. Om du har ett tyg som är tunt och sladdrigt kan ficköppningen på plaggdelarna behöva lite mer stabilitet, pressa i så fall på mellanlägg eller klisterband där du ska placera din ficka. Det är även smart att klippa små stämhack på plaggdelen för att lättare kunna fästa din ficka på exakt rätt plats.
 
 
DSC_0078
 
 Dags att fästa fickpåsarna i varsin plaggdel. De sys räta mot räta. Lämna 1 cm sömsmån på fickdelen, både i överkant och nederkant.
 
 
DSC_0085
 
 Pressa ut fickpåsen.
 
 
DSC_0091
 
 Och vik in sömsmånen. Fäst med en nål.
 
 
DSC_0096
 
 Nu kommer den biten som kan vara lite klurig, det är nämligen dags att sy ihop plaggdelarna över och under fickan. Har du varit noggrann med sömsmånen på fickpåsarna blir det enklare. För att få en snygg sidsöm måste sidsömmen och fickans söm mötas, och gärna gå några mm omlott.
 
 
DSC_0105
 
 När du lyckats är det dags att overlocka eller zick-zacka hela sidsömmen, tillsammans med fickans sömsmån. Klyvpressa sömmen.
 
 
DSC_0100
 
 Och sist av allt sy ihop fickpåsarna, såklart.
 
 
DSC_0114
 
Voila, den dolda fickan är klar! Av *pedagogiska skäl* gjorde jag fickpåsen i ett annat tyg här, men ska fickan bli helt osynlig är det såklart bäst att använda samma tyg som resten av plagget. Då ser det bra ut även om tyget glipar. Lycka till med sömnaden!
 
Fler sömnadstips:
Hur du syr en dold dragkedja.
Hur du syr en osynlig söm.
 

✂ Vet du inte vad räta mot räta, sömsmån eller klyvpressning betyder? Kolla här!
 
att sy, tutorial | |
#1 - - Linnea :

Sparar alla dessa! När jag väl får tid att sy, då jäklar! Tack :)

#2 - - henrietta:

alltså <3 <3 <3 på dessa inläggen och <3 <3 <3 på dig!!!

#3 - - Anonym:

Tack för en bra beskrivning med bra bilder. NU vågar jag mig på att klipp till fickor till min blivande klänning.

Svar: Vad roligt att den hjälpte! Lycka till med klänningen :)
Josefine Folkesson

#4 - - Anonym:

Suverän beskrivning, det gick som en dans! Tusen tack!

Upp