veckans sömnadstips: hur du syr ett synligt blixtlås

21444905613_ff16db3f2a_o copy
 
 
Igår visade jag min nysydda kjol, som har ett synligt metallblixtlås mitt bak, och idag ska jag visa hur jag sydde det. Det finns flera olika sätt som ger ungefär samma resultat, men jag kommer visa ett sömnadssätt som passar när en syr ihop två delar av plagget. Jag har alltså en söm mitt bak på kjolen.
 
Det här sättet passar bra när tyget är stadigt och inte så benäget att fransa. Använder du ett tyg som är tunt och sladdrigt finns det andra, bättre sätt att sy synliga blixtlås på.
 
 
DSC_0181
 
Börja med att pressa mellanlägg på avigsidorna av tyget där blixtlåset ska sitta. Här har jag en remsa som är ca 3 cm bred, och några cm längre än blixtlåsets längd. Klipp ett litet jack, ca 5 mm, där blixtlåset ska sluta.
 
 
DSC_0186
 
Sy en stödstickning ner till jacket. Var noga med sömsmånen, jag använde 1,5 cm, men det går att anpassa efter smak. Det är viktigt att stödstickningen är exakt lika lång på båda tygbitarna, och det är därför det är bra att klippa ett jack i början. Då har du en markering att gå efter.
 
För att göra hörnen mer hållbara är det bra att minska stygnlängden när du börjar närma dig. Jag brukar alltid sy på stygnlängd 2,5, men i hörnet gick jag ner till ungefär 1,5. Se till att hörnen blir skarpa, det underlättar sömnaden.
 
 
DSC_0187
 
Lägg plaggdelarna räta mot räta och sy en söm med mindre sömsmån än stödstickningen. Min söm har 1 cm sömsmån. 
 
 
DSC_0192
 
Klipp ett jack i varje hörn, men klipp ett i taget! Annars kan du ha otur och råka klippa i sömmen, och det är inte bra. 
 
 
DSC_0200
 
Klyvpressa sömmen, och pressa upp sprundet där blixtlåset ska sitta. Det är nu du använder dig av stödstickningen för att se till att det blir lika stort på varje sida. Stödstickningen ska inte synas från rätsidan, utan  ligga precis innanför vikningen.
 
 
DSC_0201
 
Sen är det bara att passa in blixtlåset och sy en söm nära kanten. Som du ser är tyget en bit längre än blixtlåset i överkanten. Detta är för att ha sömsmån tillgodo för att kunna sy en linning. Ungefär 1,5 cm brukar vara bra att lämna. Lycka till med sömnaden!
 
Fler tips på hur du syr ett blixtlås:
- Hur du syr ett dolt blixtlås
 

✂ Vet du inte vad räta mot räta, sömsmån eller klyvpressning betyder? Kolla här!
att sy, tutorial | |
#1 - - Mikaela:

Wow så fint! Jag vill verkligen ta och lära mig sy ordentligt!

Upp