om min utbildning: hur du ansöker

För några dagar sen skrev jag om min utbildning här, och idag tänkte jag berätta lite mer om hur en ansöker. 
En söker in till direktrisutbildningen med arbetsprover. Proverna ska presenteras på 4 A3-kartonger, och bestå av följande: bilder på hela plagg en sytt, bilder på detaljer en sytt, och två kartonger som visar en uppgift utifrån ett bestämt tema. Årets tema är rörelse och stagnation. 
 
DSC_0035
Till "hela plagg"-kartongen valde jag ut 4 plagg jag sytt som jag var extra nöjd med, och fotade dom. Robins kavaj, den rutiga, mönsterpassade klänningen, min klänning från studentbalen, och den vita vårkappan.
 
DSC_0037
Till kartongen med sömnadsdetaljer bestämde jag mig för 6 saker som jag ville visa upp. Två av dessa var detaljer från plagg jag sytt, och 4 var detaljer som jag sydde upp i ett ljusgrått bomullstyg. Anledningen till det var framför allt för att få det tydligt. Jag hade t.ex. kunnat visa ärmsprundet och manschetten från den blommiga skjortan på den vänstra bilden istället för att sy en ny, men på bild smälte allt ihop lite för mycket i det blommiga tyget.
 
DSC_0023
Temat när jag sökte var "mörkt och ljust" och jag valde att göra beskrivningar till två plagg. Det ena var en sjömansklänning baserad på en jag sydde ungefär ett år tidigare. 
 
DSC_0024
Jag gjorde mönsterkonstruktion i 1:8 skala. Det var ett himla pill med linjal, pennor med tunn tunn spets, skanner, photoshop och skrivare för att få det bra. Jag gjorde även arbetsgång, modeskiss, teknisk skiss (så gott jag kunde), och hade med materialprov. 
 
DSC_0028
Det andra plagget var en kappa med sjalkrage. 
 
DSC_0030
Ett A3-papper är inte så stort som en tänker sig, och när jag inte fick plats med arbetsgången vek jag en liten bok som jag limmade fast. Kan nu i efterhand känna att vissa grejer kanske var lite overkill, men jag ville så otroligt gärna komma in, och det gick ju vägen.
  
DSC_00172
Sen är det bara att packa in allt i en mapp och posta till/lämna på Tillskärarakademin. Om proverna är bra blir en kallad på provdag där det är mönsterkonsrtuktionsprov, sömnadsprov, datortest och intervju.
 
Ansökningen stänger den 15:e april, och här hittar du all info om ansökan. Sök sök sök!
sammanställningar | |
#1 - - Fredrikapåvinden:

Alltså wow Josefine! <3 Visste ju redan innan men måste säga precis just nu. Vilken himla stjärna du är!!! allt ser så sjukt proffsigt ut!

Svar: <3
Josefine Folkesson

#2 - - Alicia:

Wow, vilka underbara arbetsprov! En fröjd att se på bara såhär. Kul att du har dem kvar - det är så mycket jag slängt som jag ångrat.

Svar: tack! är så glad att jag har dem kvar! har inte tittat på dem på ett år, men så kul att se nu i efterhand
Josefine Folkesson

#3 - - Disa:

Shit vilken proffsig ansökan!! Har du pluggat något inom textil innan den här utbildning? Du verkade ha massa koll redan när du sökte liksom!

Svar: Tack så mycket! Åh, dumt att jag inte skrev det! Jag gick textil på gymnasiet, sen gick jag butikschefsutbildningen på textilhögskolan i borås, och under den tiden gick jag en kvällskurs i mönsterkonstruktion samt läste detaljsömnad och kavajsömnad som helgkurser på tillskärarakademin. Men framför allt har jag sytt enormt mycket på min fritid, kollat youtube-instruktioner och pinnat en massa tips, så mycket av kunskapen kommer därifrån. Men alla i min klass har olika erfarenheter, det gemensamma är väl att alla på nåt sätt hade rätt bra koll på framför allt mönsterkonstruktion :) hör gärna av dig om du undrar något mer! kram
Josefine Folkesson

#4 - - Anonym:

Åh vad duktig du är! Jag hade tänkt söka in på tillskärarakademin i Malmö detta året (lite sent ut som vanligt) så behövde lite inspo på hur arbetsproverna ska de ut etc. Enbart självlärd så har inga erfarenheter ifrån ngn utb så jag håller tummarna ☺ Tack!

#5 - - M:

Gud vad synd att man inte hittade detta inlägget innan man skickade in ansökan haha :/. Jag gjorde min konstruktion i stort och satte ihop och fotade allt, hoppas det går vägen det med.
Är nyfiken på om ni syr mycket under året?
Har läst mönsterkonstruktion ett år och är rätt säker gällande det, dock är jag inte världens bästa sömmerska och har inte sytt mycket plagg (en del, få). Superfin blogg! :)

Svar: Så som du gjorde funkar säkert jättebra! Jag vet ju bara hur jag själv gjorde, inget som säger att det är det enda rätta :) Vi har detaljsömnad på schemat, kanske 1 dag i veckan eller lite mindre. Då går vi igenom olika övningar som vi sen kan använda oss av i projekten. Tex olika gylfar och fickor som vi sedan kunde använda till byxprojektet, eller olika sätt att fodra en klänning till det projektet. Sen syr vi ju plaggen som vi konstruerar. Men alla är på olika nivåer, och detaljövningarna är jättebra och lärorika så även om en inte är en jättevan sömmerska så går det nog bra ändå!
Josefine Folkesson

#6 - - Ellinor Forsberg:

Suuuuperfint!!! :D
Jag har skrivit till dig på facebook, du får gärna svara där :)

Upp