Sypeppen December 2017: volangklänningen

DSC_0020Kommer ni ihåg när jag bloggade om 5 saker jag ville sy?  En av sakerna var en svartvit klänning med volanger, et voila! Den är klar!
 
DSC_0018Tyget är ett chiffongtyg från stoff och stil, men inte den supertunna varianten. Lite mer stabilt, så det var ganska smidigt att sy i för att vara chiffong. Livet och kjolen är fodrat, men inte ärmarna.
 
DSC_0022
Mönstret gjorde jag som vanligt själv, baserat på ett hopkok från lite olika plagg. Mitt vanliga grundliv, kjoldelen från semesterklänningen (minus fickorna och några cm kortare), och nya ärmar. 
 
DSC_0012Precis som på klänningen jag utgick ifrån gjorde jag rynkade trumpetärmar, och volanger som går vertikalt från midjan till axelsömmarna. De smälter in rätt mycket, men ni kanske kan ana dom på vissa av bilderna.
 
DSC_0026Jag är så nöjd med den här klänningen! Jag älskar ju generellt allt som är svartvitt, prickigt, har trumpetärm eller får mig att känna mig en gnutta fransk, så det här blev ju en riktig fullträff! Jag var även noggrann med detaljerna; gjorde smala smala stickningar på volangerna och fållen, och fina franska sömmar i ärmarna och kjolen. Ska matcha den här med basker och röda naglar resten av vintern!
 
Glöm inte att skicka in era bidrag senast den 25/12, länk till insamlingsinlägg hittar ni i menyraden till höger!

Sypeppen är ett initiativ som drivs av Sew it yourself - din syjunta på nätet. Här får du möjlighet att visa upp dina alster, ha nördiga konversationer om textilt skapande och rådfråga när du behöver hjälp. Syftet med sypeppen är att inspireras och skapa tillsammans. 
 
 
att sy, sypeppen | |
#1 - - Ellen:

åh, du är så himla fin! det ser ut som den perfekta klänningen.

#2 - - bylijo.se:

Fin klänning. Visst är det snyggt med trumpetarmar. Jag tänker sy en klänning med sådana armar när jag är ledig efter nyår.

Upp