REPRIS: om min utbildning: hur du ansöker

Förra året skrev jag två inlägg om min dåvarande utbildning på tillskärarakademin i Göteborg. Eftersom det snart är dags att söka in publicerar jag dessa inlägg igen. Jag älskade verkligen att plugga på tillskärarakademin, vill rekommendera det till alla!

För några dagar sen skrev jag om min utbildning här, och idag tänkte jag berätta lite mer om hur en ansöker. 
En söker in till direktrisutbildningen med arbetsprover. När jag sökte skulle proverna presenteras på 4 A3-kartonger, och bestå av följande: bilder på hela plagg en sytt, bilder på detaljer en sytt, och två kartonger som visar en uppgift utifrån ett bestämt tema. Årets tema är mjukt och hårt.
 
DSC_0035
Till "hela plagg"-kartongen valde jag ut 4 plagg jag sytt som jag var extra nöjd med, och fotade dom. Robins kavaj, den rutiga, mönsterpassade klänningen, min klänning från studentbalen, och den vita vårkappan.
 
DSC_0037
Till kartongen med sömnadsdetaljer bestämde jag mig för 6 saker som jag ville visa upp. Två av dessa var detaljer från plagg jag sytt, och 4 var detaljer som jag sydde upp i ett ljusgrått bomullstyg. Anledningen till det var framför allt för att få det tydligt. Jag hade t.ex. kunnat visa ärmsprundet och manschetten från den blommiga skjortan på den vänstra bilden istället för att sy en ny, men på bild smälte allt ihop lite för mycket i det blommiga tyget.
 
DSC_0023
Temat när jag sökte var "mörkt och ljust" och jag valde att göra beskrivningar till två plagg. Det ena var en sjömansklänning baserad på en jag sydde ungefär ett år tidigare. 
 
DSC_0024
Jag gjorde mönsterkonstruktion i 1:8 skala. Det var ett himla pill med linjal, pennor med tunn tunn spets, scanner, photoshop och skrivare för att få det bra. Jag gjorde även arbetsgång, modeskiss, teknisk skiss (så gott jag kunde), och hade med materialprov. 
 
DSC_0028
Det andra plagget var en kappa med sjalkrage. 
 
DSC_0030
Ett A3-papper är inte så stort som en tänker sig, och när jag inte fick plats med arbetsgången vek jag en liten bok som jag limmade fast. Kan nu i efterhand känna att vissa grejer kanske var lite overkill, men jag ville så otroligt gärna komma in, och det gick ju vägen.
  
DSC_00172
Sen är det bara att packa in allt i en mapp och posta till/lämna på Tillskärarakademin. Om proverna är bra blir en kallad på provdag där det är mönsterkonstruktionsprov, sömnadsprov, datortest och intervju.
 
Ansökningen stänger den 18:e april, och här hittar du all info om ansökan. Sök sök sök!
vardag | |
#1 - - Anonym:

Hej Josefine,

Jag har sökt utbildningen direktis på tillskärarakademin och nu blivit kallad till provdag :) Är supernervös då jag verkligen vill komma in, skulle du kunna skriva lite om vad man fick göra på provdagen? Skulle uppskattas jättemycket :)

Mvh Therese

#2 - - Anonym:

Hej Josefine,

Jag har sökt utbildningen direktis på tillskärarakademin och nu blivit kallad till provdag :) Är supernervös då jag verkligen vill komma in, skulle du kunna skriva lite om vad man fick göra på provdagen? Skulle uppskattas jättemycket :)

Mvh Therese

Svar: Hej! Grattis till provdagen!! Nu är jag inte helt säker på om provdagen ser ut som den gjorde när jag sökte in, men 2015 var provdagen uppdelad i ett mönsterkonstruktionsprov, ett sömnadsprov, ett datatest och en intervju. Man fick alla uppgifter tilldelade på morgonen, och fick sen disponera dagen så att man hann med. Intervjun var det enda som var bundet till en viss tid. De olika uppgifterna i proverna genererade olika mycket poäng, och det krävdes ett visst antal poäng för att komma in, plus att man gjorde bra ifrån sig på intervjun. Som sagt, jag vet inte om det är samma upplägg fortfarande, men jag skulle rekommendera att du kollar igenom lite konstruktionsböcker, och kanske övar på lite detaljsömnad innan provdagen. Lycka till!
Josefine Folkesson

#3 - - Anonym:

Tusen tack för svar! Lite mindre nervös nu iaf 😊

Upp