Sypeppen april 2018: kortärmad och långärmad t-shirt

Long time no see! Jag har haft fullt upp den senaste tiden, med nytt jobb, ny stad och typ ett nytt liv sen jag flyttade tillbaka till Göteborg. Tiden har gått så fort och det känns som jag inte hunnit med någonting, samtidigt som det har hänt massa grejer. Som vanligt har jag sytt en del såklart, men inte fotat så mycket. Det kommer allt eftersom, men till månadens sypepp har jag i alla fall hunnit sy klart + fota två grejer.DSC_0030I vintras skrev jag ett inlägg där jag listade 3 saker jag ville sy under den närmsta tiden, däribland lite nya toppar och t-shirts. Sen jag flyttade tillbaka till Göteborg har jag full tillgång till min overlock igen, och har använt den flitigt. Först ut blev den här rosa t-shirten. Tyget är en fantastisk viskosjersey från Gårda textil. som är så mjuk och härlig att ha på sig. Det var ett väldigt tacksamt tyg att både klippa och sy i, eftersom det var lätt att pressa och inte rullade sig i kanterna. 
 
DSC_0051
Jag använde ett eget mönster till en magtröja jag gjorde för några år sen, men förlängde och ökade upp volymen lite. Jag är nöjd med passformen, tycker den blev precis den typen av basic t-shirt som jag var ute efter. 
 
DSC_0050För första gången använde jag kedjesömmen på min overlock för att sticka ner halsmudden och få den att ligga bättre. Fördelen med kedjesömmen jämfört med en vanlig raksöm är att den är aningen stretchig, och inte spricker på samma sätt som en raksöm kan göra. Resultatet blev så bra! Okej, kanske lite ojämt, men mudden ligger så mycket bättre än utan stickning. Jag kommer verkligen fortsätta att använda kedjesömmen, fattar inte varför jag inte gjort det innan. 
 
DSC_0097Av samma mönster sydde jag ännu en t-shirt, men en med långa ärmar. 
  
DSC_0087Även detta tyget kommer från Gårda textil och är i viskos, men lite annan kvalitet. Den är supermjuk och känns verkligen som en perfekt myströja. Jag gillar båda väldigt mycket, och de var roliga att sy. Nu är jag sugen på att sy mer i trikå!
 
Glöm inte att skicka in era sypepps-bidrag senast onsdag! 

Sypeppen är ett initiativ som drivs av Sew it yourself - din syjunta på nätet. Här får du möjlighet att visa upp dina alster, ha nördiga konversationer om textilt skapande och rådfråga när du behöver hjälp. Syftet med sypeppen är att inspireras och skapa tillsammans. 
 
 
sypeppen | |
#1 - - Liselotte Johansson:

Fina tröjor.

#2 - - Anki:

Snygga de blev! Ser väldigt sköna ut också :)

#3 - - Alicia:

Alltså SÅ fina tishor och jag blir verkligen övertygad om att ta tag i min stretchrädsla! Får göra sommarprojekt av att undersöka t-shirtsömnad för detta är så inspirerande och snyggt!

Upp