3 saker jag vill sy

Eftersom ett av mina sömnadsmål för året är att planera min sömnad bättre, tänkte jag göra en plan för varje ny årstid med några plagg jag verkligen vill sy. Mest som en motivation för mig själv, för finns det inte nedskrivet nånstans är det lätt att prokastinera till förmån för något en plötsligt kommer på. Det här betyder såklart inte att det är det enda jag får eller tänker sy, men det är en påminnelse för mig själv. Här är 3 saker jag vill hinna sy innan våren (och då tänker jag april, ungefär):
Hundtandsmönstrad kappa
Jag har pratat om denna tidigare, och anledningen till att det inte blivit av än är för att det känns som ett lite motigt projekt. Nu är tyget i alla fall klippt och allt mellanlägg fastpressat, och det var nog det största hindret. Dags att sy!
 
 
✂ Manchester-jacka
Jag har varit inne på att sy en fuskmocka-jacka ett tag, men sen hittade jag ett buteljgrönt manchester-tyg som kommer bli perfekt som jacka! Jag har klippt allt tyg och är väldigt taggad på att börja sy denna, men har bestämt mig för att kappan ovan måste bli klar innan jag börjar på jackan.
 
✂ Ett gäng t-shirts/tröjor
Förra året sydde jag inte en enda överdel till mig själv. Bara kjolar, klänningar och byxor. Inte så konstigt att jag tycker jag har för få toppar i relation till andra plagg! Dessutom äger jag mest polotröjor, men när det börjar våras blir det ju lite varmt. Så jag behöver sy lite t-shirts, toppar och blusar! Jag har köpt lite jersey-tyger som ska bli tröjor, så även detta är på gång. 
 
Vad kommer ni sy på framöver?
 
att sy | |
#1 - - Ellen:

ser så mycket fram emot att få följa med i ditt kommande syår! så mycket inspiration och pepp.

#2 - - Josefine:

Vilken härlig blogg du har och så inspirerande!

Jag har precis snott med min mammas gamla symaskin till min lägenhet, för jag vill verkligen lära mig att sy! Så kul att kunna fylla garderoben med plagg som ingen annan har.

Så, har du något tips på vad en kan ha som sitt första syprojekt? Helst något klädesplagg såklart, men det kanske är för krångligt?

Kommer nörda ner mig totalt i din blogg nu, så himla mycket fint :)

Svar: Vad kul att höra, tack! Åh vad roligt. Tips är att börja med nåt som inte har en passform om man är helt nybörjare, kanske en necessär, kuddfodral eller liknande? Jag har gjort en del tutorials du kan kolla bland om du vill. När du sen bekantat dig med maskinen lite rekommenderar jag att börja med att sy någon typ av enkel kjol, det brukar vara ett bra första projekt. Lycka till!
Josefine Folkesson

#3 - - Anonym:

Hej, fin blogg med underbar inspiration! Jag undrar var du hittar fina tyger, tycker det mesta ser tantigt ut och har svårt att komma till tygbutiker och se irl. Påskrå har fina linnetyger och Liberty, finns det någon mer butik som bara har ”fina” tyger? Smaken är ju som baken så kanske en omöjlig fråga...

Svar: hej! tack så mycket! det beror ju helt på var du bor, men i göteborgs-trakten hittar jag mest på gårda textil eller stoff och stil. i stockholm har jag köpt en del på ohlsons tyger och tygverket. jag köper väldigt sällan tyger på internet, så jag har tyvärr dålig koll på utbudet där. för nåt år sen skrev jag ett mer utförligt inlägg om var jag hittar tyger, här är länken till det: http://withheartshapedbruises.blogg.se/2015/may/var-jag-koper-mina-tyger-2.html
hoppas att svaret var till hjälp!
Josefine Folkesson

Upp