Syåret 2017, del ett

Det har blivit dags att sammanfatta syåret 2017! Som vanligt drar jag det i någorlunda kronologisk ordning, med länkar till blogginlägget om respektive plagg i bilden.
 
DSC_0152kÅrets första plagg blev en skjorta till Robin, den andra i samma tyg faktiskt eftersom den första krympte och blev Nalle Puh-kort... Till den här förtvättade jag tyget noga, och gjorde modellen lite längre än tidigare. Den har blivit väl använd!
 
DSC_0033
April var första månaden som sypeppen gick från att vara bara Fredrikas initiativ, till att bli en del av Sew it yourself. Då blev jag ju tvungen att sy något varje månad vilket har varit en superbra sporre för mig! Mitt första bidrag blev de här byxorna.
 
DSC_0047
I maj sydde jag en fuskmockakjol. Har använt den en hel del. 
  
34413321713_ec0f0ca4b1_o
Under hela jäkla våren höll jag på med min lillasysters balklänning - skissade, konstruerade, sydde, konstruerade om, sydde, skissade om, konstruerade, sydde. Men resultatet är kanske det bästa jag sytt! Tycker den blev så fin, och sitter som en smäck. 
 
pyjamas
Under sommaren hade jag och Fredrika vår sybingo, och då blev det en hel del sytt. Till exempel den här pyjamasen, där jag utgick från mönstret Fifi från Tilly and the buttons. 
 
DSC_0072
Under sommaren sydde jag en Cleo-klänning, som jag var helt okej nöjd med då men som jag använt jättemycket i höst och vinter. Den var väldigt kul att sy och gick snabbt, kan rekommendera det mönstret!
 
DSC_0123
I mitten av sommaren sydde jag även den perfekta semesterklänningen. Tunn, luftig och svepande. Tyvärr har de röda ränderna fällt över lite på de vita, vilket jag är väldigt besviken över, men jag kommer använda den ändå. Fast jag väntar till nästa sommar.
 
DSC_0598
Robin fick en skjorta till, en paisleyskjorta i viskos som blivit hans favorit. Tror det även är min favorit av de jag sytt till honom. 
 
DSC_0622
När det blev höst var jag givetvis tvungen att sy en svart manschesterkjol. Jag älskar ju allt i manschester, så den här har redan blivit välanvänd.
 
DSC_0676
I november sydde jag äntligen ett par jeans! Hade velat göra det så himla länge. och även om de inte blev perfekta var det väldigt kul att det äntligen blev av.
 
DSC_0026
Och årets sista plagg blev en volangklänning som jag gillar mycket!
 
Sen har jag gjort lite tutorials också, fler än tidigare år. Här är alla:
 
DSC_0265 copy
 
hur du syr sovmask
 DSC_0068
 
DSC_0412 kopia
 
DSC_0241-01
 
DSC_0154-01
 
DSC_0129-01
 
DSC_0207-01
 
DSC_0249-01
 

 Min bloggkompis Fredrika har också sammanfattat sitt syår, hon har gjort en massa fint! Gå in och kolla här. Dessutom vill så såklart gärna se vad ni har skapat under året. Lämna gärna länk till ditt inlägg eller skriv lite om det i kommentarsfältet här nedan så får vi läsa om en massa inspirerande syår från 2017. 

Tidigare syårs-sammanfattningar:
 
 
att sy, sammanställningar | |
#1 - - Ellen:

så himla mycket fint!! älskar den randiga sommarklänningen. synd att färgen smitit iväg, men tänker att det kanske inte gör supermycket när en väl använder? :) har du använt ett fast mönster för den, eller ritat ett eget? så nyfiken på en sådan till sommaren!

Svar: Tack! Nä, jag tror inte det kommer synas så mycket då, men ändå trist. Det är ett eget mönster tyvärr!
Josefine Folkesson

#2 - - Jenny:

Blir så sjukt impad! Som vanligt när jag kikar här inne :) Har redan sparat flera av dina tutorials för att försöka mig på under året!

Svar: Åh tack, vad glad jag blir!
Josefine Folkesson

Upp