syåret 2016, del ett

Nu är det hög tid att summera sy-året 2016! Som vanligt tar vi det i kronologisk ordning, och i år har jag bloggat om allt tidigare, så tryck på länkarna för fler bilder och mer text.
 
DSC_0084Först ut var 60-talskjolen, sydd av en uppsprättad second hand-kjol. Svårmatchad men fin, tycker jag. 
 
DSC_0037_1Samma kjolmönster användes till den bruna fuskmocka-kjolen. Den syddes ganska tidigt på året, visades upp på bloggen i juli, och användes som mest under hösten. I början var det något som gjorde att jag inte gillade den så mycket, men sen har jag verkligen börjat älska den.
 
DSC_0652Sjömanskappan sydde jag i skolan under våren. Bara att klippa ut alla mönsterdelar tog nästan en hel dag... Har tyvärr inte använt den särskilt mycket, men jag lärde mig enormt mycket när jag konstruerade och sydde den.
 
DSC_0552Någon gång i början av året sydde jag paisley-skjortan av mitt finaste tyg. Ska nog ha på mig den nån dag snart! 
 
DSC_0542Lagom till påsk blev den prickiga klänningen klar. Det här är nog årets mest använda plagg, passar i alla årstider och de flesta tillfällen. Gillar den så mycket.
 
DSC_0071Efter påsk flyttade jag upp till stockholm för praktik och blev kvar längre än väntat när jag fick fast jobb. Först bodde jag ganska tillfälligt på olika ställen, men när jag flyttade in hos Emma köpte jag mig en ny symaskin. Då syddes en enkel svart kjol. Singoalla-blusen syddes däremot tidigare under våren, innan stockholms-tiden. Båda plaggen visades i samma blogginlägg här. 
 
DSC_0082
I september gifte sig Robins bror, och till bröllopet sydde jag en blommig klänning i samma modell som den prickiga. Tycker väldigt väldigt mycket om denna också.
 
DSC_0104Framåt hösten fick Robin en ny skjorta, som han använt väldigt flitigt. 
 
DSC_0390Även jag fick mig en skjorta, i samband med sew alongen. Här hittar ni länkar till alla inlägg, och glöm inte bort att den 31 januari är sista dagen att skicka in bilder på era färdiga blusar!
 
DSC_0722Under hösten var jag mycket i Göteborg, och då passade jag på att använda min overlock-maskin till att sy en helt vanlig men ganska fin tröja.
 
DSC_0016Årets sista plagg blev en fuskmockaklänning med skärp som premiärades på julaftonen. 
 
Jag har även gjort några tutorials under året: 
DSC_0051 (kopia)Till en sminknecessär
 
DSC_0053 copyEn vetekudde
 
DSC_0044 copyOch en virkad halskrage
 
Det har blivit ganska lite sytt 2016 jämfört med tidigare år. Det är inte särskilt konstigt, då jag inte haft nån tillgång till symaskin under ganska många månader, men det känns lite tråkigt. Jag är dock nöjd med mycket av det jag gjort i år, och det är ju trots allt viktigare med kvalitet än kvantitet. 
 
Om några dagar är det dags att verkligen utvärdera året, och att skriva ner mina mål för syåret 2017. 

Tidigare syårs-sammanfattningar:
att sy, sammanställningar | sytt, syåret | |
#1 - - Fredrikapåvinden:

Åhhh alltså allt är så himla fint Josefine! Vill verkligen sy prick allt du sytt i år hehe

Upp