en nysydd skjorta

DSC_0104Dags för något som det var längesen på bloggen nu, nämligen ett inlägg om något jag sytt! Har varit så dålig på att dokumentera i år, men jag har ju ändå sytt en del, så förhoppningsvis kommer det bli en del sånt här på bloggen nu i höst. Hoppas ni gillar det!
  
DSC_0116
Hur som, jag har sytt en skjorta till Robin. Har sytt några stycken till honom förut, och eftersom det är en sån grej jag gillar att sy och han gillar att bära gjorde jag ett datoriserat mönster till skjortan innan jag slutade skolan. Fördelar med att göra mönstret på dator: Alla detaljer, som krage, knäppkant och manschetter stämmer på millimetern, alla mönsterdelar får rätt sömsmån, och pappret som mönstret skrivs ut på är tjockare och håller bättre. Dessutom föredrar jag såklart att göra mönster på datorn eftersom det är roligare och snabbare. 
  
DSC_0114Efter önskemål från Robin gjorde jag denna skjortan längre än de tidigare, både i kroppen och på ärmarna. Jag tycker eventuellt att den är lite för vid, men det kan också vara så att den krymper lite efter en tvätt. Bortsett från det är jag nöjd! 
 
DSC_0122Tyget är från stoff och stil. Nu när mönstret är testat och godkänt kommer det bli massproduktion av skjortor framöver!
 

Fler skjortor jag sytt till Robin:
- Prickig skjorta (mitten av inlägget)
- Sommarskjorta
- Blommig skjorta
 
att sy | |
#1 - - Ellen Lindberg:

Åh, gillar detta så mycket! En skjorta vågar jag inte riktigt ge mig på att sy än, men kanske en vacker dag.

Svar: Tack! Ja, en skjorta har ju en del kluriga moment, men en kan ju alltid börja med en enklare variant! Kanske utan krage, eller liknande?
Josefine Folkesson

#2 - - Fredrikapåvinden:

Ohh så snygg den är! Sånna skills du har!

Svar: Tack fina du!
Josefine Folkesson

#3 - - Emma:

Vilken fräsig!

#4 - - Linnéa:

Vad snygg!

Svar: Tack så mycket!
Josefine Folkesson

Upp