Sypeppen Juni 2018: födelsedagsklänningen

DSC_0272
Igår fyllde jag 25! Jag hade en superfin födelsedag, med mimosa, presenter, favoritmat och kompisar. Kläderna för dagen var en sprillans ny klänning jag sydde i veckan.
 
DSC_0280Just nu kryllar det ju av omlottklänningar i alla butiker, och jag har varit sugen på en ett tag. När jag hittade detta tunna, mjuka, luftiga modaltyget på stoff och stil kände jag direkt att det var perfekt för den här typen av klänning.
 
DSC_0293Mönstret har jag gjort själv, och eftersom det var första gången jag sydde ett omlott-plagg till mig själv gjorde jag en snabb toile av livet innan jag klippte i fintyget. Det är inte alltid jag orkar göra det, men det är nästan alltid värt det. Efter provningen av toilen kortade jag livet och vimmade bort 2 cm tyg från framstycket. Hade jag inte gjort den ändringen hade omlotten sett uttöjd och hängig ut, något som lätt kan hända med delar som ligger på skrådden. 
 
DSC_0283Jag var lite tveksam till hur jag skulle trivas i omlottklänning, men jag älskar den och vill sy många fler! Jag kände mig så fin i den här modellen, och det är väldigt härligt att kunna reglera hur tajt den sitter i midjan, särskilt när man klämt i sig en moule frites och födelsedagstårta :)
 
Det här blir mitt bidrag till månadens sypepp.
 

Sypeppen är ett initiativ som drivs av Sew it yourself - din syjunta på nätet. Här får du möjlighet att visa upp dina alster, ha nördiga konversationer om textilt skapande och rådfråga när du behöver hjälp. Syftet med sypeppen är att inspireras och skapa tillsammans. 
 
 
sypeppen | |
#1 - - Linnéa:

Grattis i efterskott! Ursnygg födelsedagsklänning alltså :D Förstår verkligen att du föll för det tyget, det är så fint!

#2 - - Alicia:

FANTASTISK! Åh så fin både i form och tyg! Stort grattis i efterskott och fint sytt!

#3 - - bylijo.se:

Jättefin klänning.

#4 - - Ellen:

åh, kanonfin!

#5 - - Sofie:

Wow! Super fin ju! Omlåttklänningar är som sagt väldigt inne i butikerna nu! Men så är de ju härliga sommarklänningar! Snyggt!!

Svar: Ja, det finns typ inget som är så behagligt att ha på sig som en riktigt luftig omlottklänning!
Josefine Folkesson

#6 - - Siri:

Så fin! :-)

#7 - - Grahnslöjd:

En omlottklänning står på min vill-sy-lista. Denna blev verkligen superfin!!

Upp