UFO-uppdatering vecka 1: sätta igång

Som Fredrika skrev i insamlingsinlägget handlar mars sypepp om att slutföra ufon. Ett ufo är ett "unfinished object", alltså alla projekt som ligger halvfärdiga (eller bara påbörjade) i en låda nånstans. 
Eftersom jag kommer flytta hem till göteborg igen i slutet av månaden är det perfekt tid för mig att se över alla ufon och rensa undan. När jag väl är hemma igen tänkte jag nämligen fixa till min syhörna lite, och då vill jag inte ha gamla projekt som ligger och skräpar. 

Fredrika har skrivit en guide om hur hon tänker kring och hanterar ufon här, och jag tänkte uppdatera hur det går med mina ufon vecka för vecka, med start idag.

Steg 1: hitta ufon
När vi bestämde oss för att ha ufotema på sypeppen tänkte jag att det skulle bli enkelt för mig, för att jag inte hade så många ufon. Men när jag väl började tänka och leta dök de upp, ett efter ett…

DSC_0004-01

Saker från garderoben: här kan man hitta oväntade ufon man inte visste om. Lösa knappar, byxor som behöver lappas, foder som har spruckit. Jag hittade ett par jeans som är för stora i midjan vilket alltid stör mig. De hamnade i ufo-högen. Likaså gjorde min pyjamasskjorta som tappat en knapp, och en klänning som fransat upp sig vid axelbandet. Jag har ju såklart märkt att det här har hänt, och har tänkt att jag ska lösa det här, snart. Men det har jag tänkt ganska länge nu...

När jag ändå rotade i gareroben passade jag på att göra en ordentlig rensning. Det fanns mycket som kunde skänkas till välgörenhet, men det kan också finnas saker man vill återvinna på något sätt - kanske sy om en långkjol till en klänning, sprätta bort de där fina knapparna från en urtvättad blus eller klippa av benen på ett par byxor. 

DSC_0008-01

Projekthögen: den mest givna platsen att hitta ufon på, men för mig (och säkert många andra) är den här projekthögen ytterst abstrakt - ufon kan finnas varsomhelst. I en tygpåse längst in i garderoben, i min sypuff, i läderväskan bredvid mina symaskiner (där jag egentligen bara ska förvara garner). Det här är något som ska ändras när jag organiserar min syhörna! Men först ska högen med ufos försvinna. 

Följande ufon hittade jag:
- en kjol som jag började sy när den här gamla favoriten gick sönder. Den behöver foder och blixtlås.
- ett par påbörjade trosor, som ska ha resårband i midjan och benen. 
- ett påbörjat paisleyset med långärmad, magkort top och shorts. Jag är inte så intresserad av den kombon längre, men ska se om jag kan göra en byxdress av det här istället. Hoppas att tyget räcker till...
- det klippta tyget till en t-shirt, som visade sig vara svinjobbigt att sy i. 
- en påbörjad, svart-randig klänning som aldrig känts helt rätt. Tror att jag ska göra en topp av den istället.
- och så en jättefin klänning jag köpte på second hand, men som var för stor och som jag slaktade totalt. Den blev alldeles för kort, så nu måste jag bestämma mig för om den går att rädda på något annat sätt, eller om den är förlorad. 

DSC_0026-01

- en nästan helt klar virkad kofta, som visade sig bli FÖR LITEN!!! Sån jäkla ångest efter att ha virkat 160 mormorsrutor... Ska se om jag kan blocka den, eller om det går att lösa på något annat sätt, men det här nog mitt lägst prioriterade UFO just nu.
- en virkad topp som enligt mönstret är klar, men den är minikort och helt ärligt rätt ful. Antingen repar jag upp den nedersta biten och virkar om och gör den längre, eller så repar jag upp alltihop.
- En påbörjad ugnsvante, som jag har noll intresse av att slutföra. Den här ska repas upp på direkten.

Steg 2: Gör en plan
När du väl lokaliserat dina ufon är det dags att bestämma vad du ska göra med dom. Förtjänar projektet att bli klart? Vad är det som krävs av dig? Saknar du material? Organisera allt och bestäm dig för vad som behöver göras. Och kom ihåg - allt måste inte bli klart. Om det är något som blivit helt misslyckat eller som inte längre ger dig någon glädje - gör dig av med det. Sprätta upp, skänk bort , repa upp. Men kom också ihåg att vissa projekt verkligen förtjänar att bli klara. 

Utöver ovan nämna UFOn hittade jag såklart flera projekt som jag inte längre ville slutföra. Jag var ganska hänsynslös i min rensning. Allt som jag inte ville göra klart under denna månaden, eller i alla fall den närmsta tiden, fick gå till återvinningen, även såna projekt som jag tänkte "men kanske, någon gång". Skulle de ha blivit klara någon gång hade det redan hänt, för de har legat halvfärdiga i flera år. Till exempel hittade jag några nästan färdiga klänningar som jag sydde för flera år sen, när min stil var betydligt gulligare. Så skönt att bli av med dom nu.

Steg 3: Sätt igång!
Börja med det som känns lättast eller mest lustfyllt. Sen är det bara att fortsätta. Vissa projekt kommer inte vara roliga att slutföra, men kanske ändå värt det i slutändan. 


Sypeppen är ett initiativ som drivs av Sew it yourself - din syjunta på nätet. Här får du möjlighet att visa upp dina alster, ha nördiga konversationer om textilt skapande och rådfråga när du behöver hjälp. Syftet med sypeppen är att inspireras och skapa tillsammans. 
 
 
att sy | |
#1 - - Fredrikapåvinden:

Åh vad roligt att läsa om! Nu blev jag inspirerad att ta tag i min UFO-hög!

Upp