UFO-uppdatering vecka 2: lagat från garderoben och påbörjade plagg

Som ni vet är det fokus på ufon (unfinished objects) under mars sypepp. Förra veckan visade jag vilka ufon jag hade hemma, och nu är det dags för den andra uppdateringen.
  
DSC_0040
Denna klänningen köpte jag på second hand i somras, innan jag och Robin åkte till Rom. Den hade fransat upp sig på bakstycket där axelbanden var fästa redan när jag köpte den, men jag hann inte fixa det innan vi åkte. Såklart ville jag ha på mig denna klänningen i Rom, och redan efter en användning blev den i mycket sämre skick. Så jag sprättade upp, lagade tyget med tät zickzack och sydde ihop igen. Axelbanden var dessutom lite för långa innan, så jag kortade dom några centimeter. Nu är klänningen fullt användbar igen!
 
DSC_0043
Min pyjamasskjorta tappade en knapp en av de första kvällarna jag använde den, i slutet av december. Knäppt att det kan ta så lång tid att fixa något så enkelt. Nu har är knappen tillbaka i alla fall.
 
Kjolen har däremot krävt lite mer jobb. Jag har sytt på fickor för hand och fodrat den. Men jag har också märkt att jag var otroligt snål med sömsmån när jag klippte tyget för 3-4 år sen, och den kommer bli alldeles för kort om jag fållar den med ett uppvik. Därför är den här inte helt klar än - den ska få en infodring i fållen, och ett blixtlås också såklart.
 
DSC_0038
Mina manchesterbyxor köpte jag på mellandagsrean, och har använt några gånger sen dess, men jag har hatat att ha dom på mig eftersom de varit alldeles för stora i midjan. Jag har lite mer svank än vad de här byxorna tillåter, så jag sprättade upp linningen mitt bak, och tog in dem nån cm i mitt bak-sömmen. Sen tog jag in linningen lika mycket, men gjorde en kil så att den blev lite mer formad och sitter åt mer i midjan. Till sist sydde jag på hällan mitt bak igen, så att sömmen i linningen inte syns. Nu sitter de här byxorna som en smäck, vilket jag är väldigt glad över!
 
DSC_0052
När jag höll på att sy hittade jag ett annat ufo som jag missade i min uppdatering förra veckan. Det var ett långt, randigt linne som jag fick av min mamma för kanske ett år sen, för att kunna sy om till något annat. När jag ändå var igång med ufo-sömnad klippte jag snabbt som attan ut en t-shirt. Det var verkligen precis tillräckligt med tyg, och den blev rätt kort men ändå fin tror jag! Ska fålla upp ärmarna bara, sen är den klar.
 
 
DSC_0030
Det sista som hänt på ufo-fronten denna veckan var att jag repade upp grythandsken jag hade börjat virka. Nu är det prydliga garnnystan igen, som kan bli något annat i framtiden.
 
Hur går det med era ufon? Har ni kommit igång? Berätta gärna!
 

Sypeppen är ett initiativ som drivs av Sew it yourself - din syjunta på nätet. Här får du möjlighet att visa upp dina alster, ha nördiga konversationer om textilt skapande och rådfråga när du behöver hjälp. Syftet med sypeppen är att inspireras och skapa tillsammans. 
 
sypeppen | |
Upp