veckans sömnadstips: hur du syr ett enkelt sprund

DSC_0032
 
Veckans sömnadstips är ett enkelt sprund. Det finns flera olika sorters sprund, och de kan användas till olika detaljer på plagg. Det sprundet jag ska visa idag passar bra i nederdelen av sidsömmar på tröjor och skjortor, eller som på bilden, i mitt bak-sömmen på en blus eller klänning. Hade jag däremot gjort en kjol med ett sprund mitt bak hade jag valt en annan typ, eftersom att detta sprundet inte går omlott.
 
 
DSC_0006
 
Börja med att kanta sidorna på valfritt sätt. Eftersom att min overlock måste in på service har jag valt zick-zack här.
 
 
DSC_0009
 
Lägg tygen räta mot räta och sy sömmen med 1 cm sömsmån. Stanna där du vill att sprundet ska börja, och backa där så att sömmen fäster.
 
 
DSC_0015
 
Klyvpressa sömmen, och pressa även in sömsmånen på sprunddelen. Var noga med att pressa in lika mycket som sömsmånen, så att sprundet blir jämnt.
 
 
DSC_0017
 
Sy en stickning runt sprundet, så att det invikta tyget håller sig på plats. Om sprundet är i en halsöppning, som här, kan du sy fast en knapp på ena sidan och en ögla på den andra, så att sprundet går att stänga. 
 
Så enkelt är det att sy ett sprund! Tycker det är ett bra sätt att göra halshålet så pass stort att huvudet kommer igenom, utan att behöva sy dit ett blixtlås eller en knäppkant. 
 

✂ Vet du inte vad räta mot räta, sömsmån eller klyvpressning betyder? Kolla här!
att sy, tutorial | |
Upp