Sybingo: återbruks-tips

Som alla vet, så är ju sommaren är loppisarnas tid. Om du är sugen på att fynda billiga tyger att skapa av finns det två saker du ska hålla utkik efter: gardiner och stora kjolar. Då kan du få ut stora tygstycken att använda dig av. Här är några exempel på saker jag återbrukat av just gardiner och kjolar.
 
DSC_0061
För många år sen köpte jag en stor gardin i senapsgult sammet på en loppis. Av det sydde jag ett kuddfodral, ett pennskrin, och den här favoritkjolen. Jag använde den tills den föll sönder, men jag tror att jag kan få ut en kjol till av den lilla tygbiten som finns kvar i en låda nånstans.
 
DSC_0011_1
Den här 70-talströjan sydde jag av en långkjol jag hittade på second hand.
 
DSC_0084
Och den här minikjolen var från början en mycket mycket större kjol.  
 
DSC_0027
Och här är ännu en kjol, som från början var i en mycket större storlek. Det är mitt bästa återbrukstips: köp kjolar i stora storlekar, sprätta upp alla sömmar, och lägg ut dina mönsterdelar. 
 
Än så länge har det inte blivit så mycket sommarloppisar för min del, men jag hoppas på att fynda massvis innan sommaren är slut!
 

Sybingon är ett initiativ som drivs av Sew it yourself - din syjunta på nätet. Här får du möjlighet att visa upp dina alster, ha nördiga konversationer om textilt skapande och rådfråga när du behöver hjälp. Vi hoppas att sybingon ska inspirera och att du vill skapa tillsammans med oss i sommar. Sybingon 2017 är ett samarbete med Tygverket!
 
Vad är sybingon?
Vad är Sew it yourself?
Sew it yourself på Instagram
 
 
 
 
Sew it yourself | sybingo | |
#1 - - Linnéa:

Vad smart att köpa kjolar i större storlekar :)

Svar: Så bra lifehack!
Josefine Folkesson

#2 - - Alicia:

Wow vad fint och inspirerande! ÄLSKAR den senapsgula sammetskjolen och vill ha en exakt precis på pricken likadan!

Svar: tack!! Tycker också så himla mycket om den, både i färg, material och modell.
Josefine Folkesson

Upp