Den svarta midi-kjolen

DSC_0484Under en orimligt lång tid har jag känt ett starkt behov av en längre, svart kjol. Det började redan förra sommaren, när det (under några dagar) var väldigt varmt och jag inte hade gått på semester än. Det kan ju kännas lite naket att ha kort kjol utan strumpbyxor på kontoret, men en längre, fladdrig kjol är helt perfekt.

Kriterierna jag hade på tyget var följande:
- svart (för det funkar ju till allt, och denna kjolen ska vara det perfekta basplagget)
- inte minsta transparent (för det kommer ju bäras mestadels på sommaren, och när solen skiner kan ju även svart bli lite genomskinligt)
- tunt och svalt
- inte skrynkla supermycket

Förra året hittade jag inget tyg som levde upp till kriterierna, därför blev kjolen väntande. För att se till att den verkligen blev gjord till denna sommaren la jag till den på min lista av 3 saker jag vill sy inför sommaren

DSC_0518I våras hittade jag ett tjockare viskostyg på Gårda textil, som jag tänkte använda till en längre kjol. Men efter att jag sytt ett par byxor i det tyget (inlägg om dessa kommer) insåg jag att det både var för tjockt, och skrynklade för mycket för att bli den perfekta sommarkjolen. Istället hittade jag ett annat tyg på stoff och stil - tunt, tätt och en blandning av viskos och polyester, vilket gör att det inte skrynklar lika mycket som 100 % viskos.
  
DSC_0501
Kjolen blev klar för ett tag sen, men den har inte blivit fotad förrän nu. Mönstret har jag konstruerat själv, med utgångspunkt i kjolen från den här klänningen. Jag förlängde ca 15 cm och la till knäppkant framtill.
 
DSC_0524Eftersom det här är ett plagg jag sytt med förhoppningen att det ska bli ett riktigt bra basplagg var jag noga med detaljerna. Självklart gjorde jag fickor, som är djupa och rymmer det viktigaste. Jag la även till hällor i midjan - något som jag ofta saknar på kjolar men nästan alltid glömmer att lägga till. Även om det är ganska sällan jag använder skärp tycker jag att det är en fin och praktisk detalj, som  gör att plagget ser mer arbetat ut.
 
DSC_0475Sen den här kjolen blev klar har jag fått hålla mig från att inte använda den varje dag. Jag är supernöjd med resultatet, och det här blir mitt första bidrag till sypeppen i augusti.

Sypeppen är ett initiativ som drivs av Sew it yourself - din syjunta på nätet. Här får du möjlighet att visa upp dina alster, ha nördiga konversationer om textilt skapande och rådfråga när du behöver hjälp. Syftet med sypeppen är att inspireras och skapa tillsammans. För mer info, tryck här.
 
att sy | |
#1 - - Alicia:

Så fin!!!

Upp