Omlott-kjolen

DSC_0192Sommarens enorma värme gjorde att jag spontansydde lite mer än jag tänkt mig. Jag insåg liksom att innehållet i min garderob inte är utformat för det klimatet, och på så sätt hittade jag hål att fylla. Ett plagg jag insåg att jag saknade var en svart, kort kjol i ett tunnare material. Det här förvånade mig lite, eftersom jag har en hel del svarta, korta kjolar, men de är alla i material som manchester eller fuskmocka, och det har varit otänktbart att ha på sig i 30-gradig värme.
 
DSC_0202
Den sommar-anpassade kjolen fick bli en omlottkjol med knyt i sidan. Jag sydde den i ett crepe-tyg jag hittade hemma, som jag tror är polyester eller i alla fall en polyester-blandning. Crepen gör att det bli ett fint fall, och att kjolen känns väldigt luftig.

Mönstret har jag gjort själv, men jag kopierade modellen av en kjol jag köpte på Monki förra sommaren. Den kjolen är klarröd och jättefin, men fäller på ljusare plagg och är gjort i ett slinkigt tyg som jag inte riktigt gillar, vilket gjort att jag tyvärr inte använt den särskilt mycket. Förhoppningsvis kommer jag använda denna mer!

DSC_0215Hur fint det än är med omlottkjolar finns det ju ett problem (särskilt om de är korta), vilket är att de lätt öppnar sig. Inte på den här kjolen dock, eftersom kjolen öppnas och stängs med ett dolt blixlås mitt bak. Överlotten fyller alltså ingen funktion, förutom det estetiska såklart.
 
Den här kjolen var ett snabbt projekt, som fyllde ett litet hål i min garderob och jag fick tillfälle att använda ett tyg som låg och samlade damm i en byra. Bra projekt helt enkelt!
 
att sy | |
#1 - - Liselotte Johansson:

Snyggt.:)

Upp