UFO-uppdatering vecka 3: en kjol och en t-shirt

Ännu en ufo-vecka är förbi, och jag har faktiskt gjort klart lite gamla projekt som jag hade tappat allt hopp för.
DSC_0061
Först ut är den gula kjolen som jag var sååå otaggad på. När jag sydde min första gula kjol klippte jag först ut tyget till en kjol som blev lite för liten. Jag hade massor av det här tyget då, så jag sparade den halvfärdiga kjolen och klippte ut en ny, som var mer a-formad, och det blev den kjolen jag älskade. Sen gick den sönder, och jag hittade den gamla halvfärdiga, som är tightare än den andra var men inte längre är för liten. Men som sagt, jag har inte alls varit sugen på att sy den, och det beror väl kanske på att jag har sytt en exakt likadan en gång innan.
 
DSC_0069Det berodde nog också på att jag insåg att jag var tvungen att fodra kjolen, eftersom avigsidan av sammeten luddar av sig något enormt. Den första gula kjolen var inte fodrad, och då var jag tvungen att alltid använda samma par strumpbyxor under, för de blev helt luddiga. Det kändes så himla jobbigt att fodra den här kjolen, men jag visste att det skulle vara värt det och när jag väl satte igång var det ju såklart inte så jobbigt som jag hade föreställt mig. 
 
DSC_0076Förra veckan visade jag den här t-shirten som nästan var klar, och nu är den det. Som sagt hade jag inte så mycket tyg att använda mig av, så det fick bli en kortare modell. Denna går precis till kjolkanten, så det är ändå en okej längd. Bra baströja, och bra att ha blivit av med ännu ett ufo! 
 
DSC_0057Jag är mycket nöjd över att vara klar med dessa plagg! Jag har faktiskt blivit klar med en sak till, men det får ni se lite senare i veckan.
 

Sypeppen är ett initiativ som drivs av Sew it yourself - din syjunta på nätet. Här får du möjlighet att visa upp dina alster, ha nördiga konversationer om textilt skapande och rådfråga när du behöver hjälp. Syftet med sypeppen är att inspireras och skapa tillsammans. 
 
 
att sy | |
#1 - - Fredrikapåvinden:

Åh vad du jobbar på! Heja, heja! Plaggen blir så fina också!!!

Svar: Tack fina du <3
Josefine Folkesson

#2 - - Alicia:

De här två plaggen är verkligen perfektion, inte minst tillsammans! Jag har uust köpt ett rostgult sammetstyg på Tradera som jag hoppas ska räcka till en Alinjekjol. Tack för fodringstipset!

Svar: Men åh, tack! nej vad kul, hoppas det räcker! jaa, hett tips att fodra om du vill slippa ludd överallt, hehe...
Josefine Folkesson

#3 - - Ellen:

kombinationen av dessa, det senapsgula mot randigt - så himla fint!!

Svar: Tack!
Josefine Folkesson

Upp