Sypeppen oktober - vad jag kommer sy

Under oktober har vi som sagt temat ”utmaning” under sypeppen. Jag kommer passa på att sy något jag har velat göra länge, och som dessutom står med på min lista av 3 saker jag vill sy inför hösten – nämligen ett par jeans.

 

Jag har sytt ett par jeans tidigare. Det var i november förra året, och jag gillade de aldrig särskilt mycket. Jag tycker de blev fina egentligen, men det var många detaljer med passformen som inte funkade. De skar in i rumpan, satt lite för tajt över höfterna, och tyget kändes lite för tunt och stretchigt för att vara riktiga jeans. Däremot var de bra som ett första test!

Denna gången ska jag sy ett par ginger jeans. Jag har köpt tyget och alla detaljer, ritat ut mönstret, och nu är det äntligen dags att sätta igång! Min plan är att lägga all min sömnadstid under oktober på de här byxorna, så att de blir klara till det är dags för sypeppen.

Parallellt med diverse sömnadsprojekt har jag faktiskt nyligen startat på en annan utmaning – jag har bestämt mig för att lära mig att sticka. Jag har tidigare stickat en halsduk här och där, men aldrig gjort ett större, mer komplicerat projekt. Fredrika stickar så fantastiska koftor, och det ramlar alltid in superfina stick-bidrag till sypeppen, och jag kände att det har blivit dags för mig att lära mig en ny teknik.
 

Jag har börjat på ballon cardigan från petite knit. Jag har definitivt tagit mig vatten över huvudet genom att välja en ganska finstickad kofta som mitt första stora projekt, men jag tycker den är otroligt fin och jag behöver en ordentlig morot för att inte tröttna. Och än så länge tycker jag faktiskt det är kul! Jag vill fortfarande ge upp så fort jag kommer till ett nytt moment, men Fredrikas stickskola har löst de flesta problemen. Den kommer absolut inte bli klar under oktober (jag har stickat ungefär en femtedel än så länge), men jag kommer fortsätta jobba på den!

Har ni kommit fram till vad ni ska utmana er med under oktobers sypepp? Berätta gärna!


 

Sypeppen är ett initiativ som drivs av Sew it yourself - din syjunta på nätet. Här får du möjlighet att visa upp dina alster, ha nördiga konversationer om textilt skapande och rådfråga när du behöver hjälp. Syftet med sypeppen är att inspireras och skapa tillsammans. För mer info, tryck här.

 
att sy | |
#1 - - Linnéa:

Lycka till med stickningen! Jag tror att jag skall försöka ge mig på ett broderi. Vilket är lite utmanade för mig eftersom jag nästan aldrig lyckas göra klar något xD

Svar: Tack! Åh vad roligt. Det är samma sak för mig när det gäller broderi - har börjat på flera men nästan alltid tröttnat innan det blivit klart... Hoppas det går bättre för dig denna gången!
Josefine Folkesson

#2 - - Alicia Sivert:

Men alltså tack för tipset om balloncardigan! En sån vill jag också sticka! Så fin!

Svar: Visst är den sjukt fin! Gör det, vore så kul att se hur din blir :)
Josefine Folkesson

Upp