Sypeppens insamling: Oktober 2018 - Utmanarpepp!

Hösten har kommit, vilket innebär mer tid för att spendera inne och skapa. Då tänker vi att det är lämpligt att ge sig på något som känns lite extra svårt eller utmanande, något man tänkt på länge, eller en ny teknik man vill testa. Därför kör vi en tema-månad med utmanar-pepp under oktober!
Temat får tolkas ganska fritt, men det ska vara något som känns utmanande för just dig. För några år sen, när Fredrika drev sypeppen själv och hade utmanar-tema var mitt bidrag till exempel en rutig klänning där mönsterpassningen var utmaningen, men det kan handla om precis vad som helst som känns utmanande för dig. 
 
Bidrag som du syr under månaden som inte passar in på temat vill vi ju så klart se ändå, skicka in dem som bidrag i november istället! 
 
DSC_0380
Sömnadsinlägg under september på Fredrikas blogg:
- Sypeppen september: den hallonröda solangekoftan
- Tyger, garn och en 60-talsklänning
- Sypeppen september: loppan
 
Sömnadsinlägg under september på Josefines blogg:
 - Den prickiga midi-kjolen
- Sypeppen - den svarta linne-klänningen
- Sypeppen - de svarta byxorna och den randiga t-shirten
 
DSC_0004
Godbitar ur arkivet:
- DIY: undertrådshållare av sybåge
- Midsommarklänningen
- Sypeppen #48

Så här går det till:
1.  Sy , brodera, sticka, virka eller skapa något i en annan textil hantverksteknik. Fotografera det du skapat!
2. Blogga, instagramma eller dela ditt alster i facebookgruppen. (Använd hashtagen #sypeppen och #sewityourself.) Det går även bra att maila ditt bidrag till: [email protected]. Länka till sypeppen i ditt inlägg. När du skickar in ditt bidrag godkänner du att vi återpublicerar din bild i våra bloggar och övriga kanaler – självklart med hänvisning till ditt eget inlägg.
3. Kommentera med en länk (gäller både bidrag från blogg, facebook och instagram) till ditt sypeppsbidrag i insamlingsinlägget för aktuell månad. Den 1:a - 25:e varje månad kan du skicka in ditt bidrag till sypeppen. För mer info om hur du skickar in ditt bidrag hittar du i detta inlägget  


Sypeppen är ett initiativ som drivs av Sew it yourself - din syjunta på nätet. Här får du möjlighet att visa upp dina alster, ha nördiga konversationer om textilt skapande och rådfråga när du behöver hjälp. Syftet med sypeppen är att inspireras och skapa tillsammans. För mer info, tryck här.
 
 
sypeppen | |
#1 - - Anki:

Hittade mönster på en tröja att virka idag, det känns utmanande för mig! Har redan garn som jag köpte i somras så nu är det bara att sätta igång. Får se om jag hinner färdigt i oktober! Annars finns ju alltid november också :)

Svar: jaa vad roligt det låter! oavsett om du blir klar i oktober eller inte får du gärna uppdatera om hur det går :)
Josefine Folkesson

#2 - - bylijo.se:

Min utmaning för oktober är att sy en kappa som jag tänkt sy länge. Jag har än så länge bara klippt ut mönstret. Jag hoppas jag blir klar i oktober annars skickar jag in den i november.

Svar: Vad roligt! Hoppas du kommer igång med den, det är så kul att sy kappor :)
Josefine Folkesson

#3 - - Sofie:

Den här månaden har jag utmanat mig själv genom att sticka två olika, trixiga vantar! Ett par med flera färger, och ett par med flätstickning.

http://smortensem.blogg.se/2018/september/gullebo-vanten.html

http://smortensem.blogg.se/2018/october/flatstickade-utflykts-vantar.html

#4 - - Anonym:

Här kommer mitt bidrag till Sypeppen Oktober. Jag har sytt en jacka i reflextyg med foder i regn-och vindtätt tyg, jag har aldrig tidigare sytt i något liknande material! Reflextyget köpte jag för 2-3 år sedan och har inte vågat sätta saxen i det förrän nu. Det var spännande, men det gick bra och jag är helnöjd med jackan!
Länk till min blogg
http://www.underpressarfoten.se/symonster/reflexvast-for-en-lady/

och länk till mitt Insta-inlägg
https://www.instagram.com/p/BpSD-fVnTVC/?taken-by=underpressarfoten

#5 - - Alexandra :

Här kommer mina bidrag, en bebisklänning och en tröja till mig själv, hoppas att länkarna till Instagram funkar :) https://www.instagram.com/p/Bo89c3yhH0t/ och https://www.instagram.com/p/BpHPWy8hCUX/
Denna månaden var det klurigt att få sytt något alls, men framöver så kanske jag utmanar mig själv med att testa någon ny teknik. Sy i dragkedjor borde det övas på här ;)

#6 - - Hanna:

Halloj! Mitt bidrag blir denna sjal: https://www.instagram.com/p/BoezTjaD2zy/?taken-by=hannafranck
Inte alls speciellt svårt, kanske mer en utmaning att tag i projektet då garnet tidigare stickats till en halv kofta men allt blev fel och jag blev tvungen att repa upp. Sedan att linda härvor och blöta och torka vilket var rätt tråkigt. Men perfekt sommarstickning då jag kunde ha med det överallt och bara sticka vidare där jag slutade :)

#7 - - Liselotte Johansson:

Hej! Jag hann i går göra klart min syutmaning för oktober, en kappa. Det är tyvärr inte några bra bilder på kappan. Den är mycket snyggare i verkligheten. http://bylijo.se/2018/october/syutmaning.html

Upp