Sypeppen: de svarta byxorna och den randiga t-shirten

DSC_0384
Här står jag och posar i mitt vardagsrum! Jag har nämligen sytt lite nya grejer som jag vill visa er.
 
DSC_0391
Kommer ni ihåg när jag skrev om 3 saker jag ville sy inför sommaren? Ett av plaggen var ett par tunna, svarta byxor. De blev faktiskt klara redan i början av sommaren, men de har knappt blivit använda förrän nu. När jag hade sytt dom var jag nämligen ganska missnöjd med resultatet, och det finns flera anledningar till detta:

- Tyget. Jag köpte det på Gårda textil, och det är en ganska tjock, otroligt mjuk viskos. Tjockleken var på ett sätt bra, eftersom det gör att tyget inte blir genomskinligt, men byxorna blev alldeles för varma för sommaren. Kvaliteten är jättefin, men jag borde tänkt till en extra gång innan jag bestämde mig för att det skulle bli ett par byxor i det här tyget. Viskos skrynklar enormt mycket, och varje gång jag sätter mig ner blir det nya veck. Hur de ser ut efter att ha varit vikta i garderoben ska vi inte ens prata om...

- Modellen: jag använde samma mönster som till de här byxorna, men insåg för sent att jag hellre ville ha ett par byxor som hade vidare ben och inte lika låg gren. Men är det klippt så är det, då gick det inte att ändra längre. Jag kände också i ett ganska sent stadie att det hade varit finare att göra en riktig gylf istället för resår i midjan.

- Passformen: sist jag använde detta byxmönstret satte jag resår i hela midjan, men denna gången ville jag bara ha resår baktill. Det jag inte tänkte på var att den minskade midjevidden i kombination med avsaknaden av blixtlås skulle göra att det blir väldigt tajt att dra på byxorna över rumpan… Det går, men det är verkligen på gränsen.

DSC_0396Tanken från början var ett par tunna, sköna byxor som skulle vara härliga att använda under sommaren, men så blev det inte alls. Däremot har de kommit mycket till användning de senaste veckorna som ett par sköna hemmabyxor, så helt misslyckade blev de ju ändå inte.

Jag är fortfarande sugen på ett par tunna, sköna sommarbyxor, men det får kanske bli till nästa år. Då kommer jag nog satsa på Jenny-mönstret, eller kanske ett par Persephone som jag är väldigt sugen på att testa!

DSC_0417
Tröjan då? Den är också nysydd, av samma mönster som de här. Tyget är från stoff och stil, och den gick supersnabbt att sy. Randiga tröjor är alltid fina, och denna kommer med all säkerhet användas väldigt mycket. 
 
Det här blir mitt andra och tredje bidrag till månadens sypepp. Det första hittar ni här.
Glöm inte att skicka in era bidrag till Fredrika senast den 25:e!

Sypeppen är ett initiativ som drivs av Sew it yourself - din syjunta på nätet. Här får du möjlighet att visa upp dina alster, ha nördiga konversationer om textilt skapande och rådfråga när du behöver hjälp. Syftet med sypeppen är att inspireras och skapa tillsammans. 
 
att sy, sypeppen | |
#1 - - Sofie:

Snyggt alltså! Jättefina siluetter, och passar ju perfekt ihop! Måste bara säga att du har det sååå fint hemma också!! <3

Upp