Sypeppen: Den svarta linne-klänningen

DSC_0332Det har ju blivit en hel del kjolar på senaste tiden, men nu har jag äntligen sytt något annat - en klänning! Det här blir mitt andra bidrag till månadens sypepp.
 
DSC_0349När jag sydde sybingo-klänningen i somras fastnade jag för modellen på livet, med v-ringningen och de korta, vida ärmarna. Direkt när den var klar såddes ett frö om en till, men i svart linne. Och när jag hittade ett bra tyg kunde jag såklart inte låta bli. Egentligen hade jag tänkt att den skulle bli klar innan jag åkte till Lissabon, men 22.30 kvällen innan avresan hade jag en del jobb kvar. Istället för att stressa ihjäl mig tog jag FÖR EN GÅNGS SKULL det mogna beslutet att strunta i det. Och även fast det hade varit en perfekt klänning att ha med på resan är jag glad att jag inte stressade fram det sista - resultatet blir ju så mycket bättre när man jobbar i lugn och ro.
 
DSC_0357Tyget denna gång blev en svart linne och viskos-blandning, som jag köpte på stoff och stil. Jag var lite orolig att det var aningen stumt och hårt när jag köpte det, men eftersom linne mjuknar med tiden bestämde jag mig för att testa. Efter en tvätt och en hel del hantering har tyget blivit mycket mjukare, och passar perfekt till klänningen.
 
DSC_0369Jag ville att den här klänningen skulle se lite annorlunda ut, så jag gjorde en del ändringar:
- till att börja med ökade jag upp midjan ca 2 cm, för att få lite mer rörelsevidd
- jag ökade även upp volymen på ärmarna lite, för jag tyckte inte de blev tillräckligt vida förra gången
- jag ville ha en längre kjol, så jag utgick från mönstret till den här kjolen, men tog in vidden lite. 
- jag la till hällor i midjan för att kunna ha en skärp till. 

Dessutom jobbade jag mer med synliga stickningar. Även om det knappt syns i det svarta tyget tycker jag det ger klänningen ett annat uttryck.

DSC_0340Jag är så himla nöjd med resultatet. Det är lite synd att den blev klar så sent på sommaren, eftersom linne är ett material som är otroligt skönt att ha på sig när det är varmt, men jag tror ändå att jag kommer få mycket användning för den under hösten. Jag tänker att den blir perfekt med tunna strumpbyxor, stickad tröja och basker.

 

att sy | |
#1 - - Ellen:

åh, så himla fin!

#2 - - Anki:

Verkligen supersnygg!

Svar: Tack!
Josefine Folkesson

#3 - - Linnéa:

Så snygg! Det blev ju väldigt fint med de bruna knapparna till :)

#4 - - Alicia Sivert:

Den är såååå brutalt snygg! Kanske Den Perfekta Klänningen! Sörjer att jag inte kan ha svart pga katthår och att jag inte kan ha linne pga katthår men inspireras ändå! Urfint med träknapparna och det flätade bältet till.

Svar: Men gud, tack så mycket!! Blir alltid så glad av dina kommentarer <3
Josefine Folkesson

Upp