En prickig skjorta

Den första skjortan jag sydde till Robin var när han fyllde 20, och vi bara hade varit ihop i några månader. Han hade i förbifarten sagt att han gärna ville ha en prickig skjorta, och då bestämde jag mig för att sy en till honom. Jag hade bara sytt en enda skjorta tidigare, och det var till mig själv. Trots att jag var lite nybörjade på skjortsömnad och herrkonstruktion blev den faktiskt väldigt fin, och Robin har använt den sen dess. 
  
Sytt 2013Det här var på tiden innan jag började fota allt jag syr, och det här var den bästa bilden jag kunde hitta. Fin ändå! Men nu är det 5 år sen, Robin har blivit lite bredare över axlarna, och mina sömnadskunskaper har förbättrats, så när jag hittade nästan exakt samma tyg på Stoff och Stils rea för några veckor sen frågade jag om han ville ha en ny.  
 
DSC_0177Det ville han, och nu är den klar, och blir februaris andra sypepps-bidrag. Mycket skjortor i sypeppen just nu för min del, men jag gillar ju att sy det. Den här är i 100 % bomull, och herregud vilken FRÖJD det är att sy i bomullsväv. Allt går så smidigt: det är lätt att pressa, tyget varken växer eller fransar sig. Ett av mina bästa material att ha på mig är viskos, men min favorit att sy i är ändå bomull.
 
DSC_0188
Skillnaden mellan denna och den första skjortan är främst passformen, och lite mer noggrannhet i detaljer som stickningar, knapparnas avstånd, och mönsterpassningen på fickan. Knäppkanten brydde jag mig inte om att mönsterpassa - det är en massa jobb och går ändå knappt att få till på ett bra sätt, men fickan tycker jag ändå är viktig.
 
DSC_0186Jag tycker den blev fin! Och det känns så bekant när han har den på sig, eftersom det är mer eller mindre samma skjorta som han haft under nästan hela vårt förhållande. 
 
Glöm inte att söndag är den sista dagen att skicka in februaris sypepps-bidrag, och det gör du genom att länka till ditt bidrag i det här inlägget.

Fler skjortor jag sytt till Robin:

Sypeppen är ett initiativ som drivs av Sew it yourself - din syjunta på nätet. Här får du möjlighet att visa upp dina alster, ha nördiga konversationer om textilt skapande och rådfråga när du behöver hjälp. Syftet med sypeppen är att inspireras och skapa tillsammans. För mer info, tryck här.
 
 
 
 
 
sypeppen | |
Upp